Advocaat: vooral financiële software

Delen:

Vlnr Harm Bavinck, Eva Peeters, Ramon van den Heuvel en Guido Goorts

Advocaten gebruiken softwareproducten vooral voor financieel management en documentmanagementsystemen (DMS). Pas daarna komen management van cliëntrelaties, documentworkflow en de integratie van KEI (digitaal procederen). Dat blijkt uit onderzoek onder Nederlandse advocaten in opdracht van WoltersKluwer.

Verschuivende markt

Verder blijkt dat 40 procent van de ondervraagden de verschuivende markt (commercie en internationalisering) als grootste uitdaging ziet. Ook de steeds veranderende wetgeving (38 procent), de noodzaak om aan marketing te doen (32 procent), de afnemende klanttrouw (30 procent) en de introductie van KEI (30 procent) zijn punten die om aandacht vragen.

Fee earner

Advocatenkantoren geven per fee earner gemiddeld tussen de 1.000 en de 5.000 euro uit aan legal software. Bijna 50 procent van alle respondenten komt daarop uit. Van de ondervraagden geeft 8 procent tussen de 5.000 en de 10.000 euro uit.

Expertise

Juridische expertise blijft het belangrijkste ingrediënt voor een succesvol advocatenkantoor, zegt 78 procent van de geïnterviewden. Daarna komen cliënten (60 procent) en innovatie (46 procent). De vraag ‘Wat hebben we aan deze informatie?’ werd op 8 februari beantwoord tijdens de bijeenkomst ‘Hey advocaat, ben je klaar voor de toekomst?’ in Amsterdam. Legal tech goeroe Rob Ameerun drukte de toehoorders op het hart: “Zorg voor de fundamenten van je IT-systeem en haal het maximale uit je software.” Hij waarschuwde wel om ‘in de angst om niet achter te lopen’ de klant niet te vergeten. “Mensen zijn bang om de boot te missen, maar dat is ten onrechte. Je kunt gerust nog instappen.”

Facturen versturen

Tijdens een paneldiscussie zei Harm Bavinck (directeur Business Development Legal Software bij Wolters Kluwer) dat de divisie Legal & Regulatory van de uitgeverij zestig procent van haar omzet uit digitale producten haalt. “Maar de gemiddelde advocaat is er niet mee bezig,” betoogde directeur Ramon van den Heuvel van IT-bedrijf Xinno. De meeste advocatenkantoren gebruiken software voor het versturen van facturen en voor tijdschrijven. “Veel kantoren gaan door op de oude voet zolang het nog kan.”

Ook met het veilig versturen van berichten en documenten lopen advocaten niet voorop. “Er wordt nog te veel gemaild,” zei Eva Peeters van adviesbureau L-IME. Van den Heuvel vindt: “Het gaat fout als mensen naar de verkeerde mailen. De toekomst ligt daarom in internal messaging, zoals whatsapp. E-mail is niet gecodeerd en dus niet veilig.”

Voorloper

Advocaat Guido Goorts (Goorts + Coppens Advocaten en Adviseurs) mag gerust een voorloper genoemd worden. Zijn kantoor werkt al elf jaar digitaal en hij verwacht over drie jaar de laatste secretaresse uit te zwaaien. Dergelijke kantoren zijn helaas nog witte raven, constateerde Eva Peeters. “Van business intelligence wordt nog weinig gebruik gemaakt bij arbeidszaken of het berekenen van doorlooptijden.”

Hoe dat komt? Daar heeft  Goorts wel een idee over. “Een goede advocaat is vaak een slecht ondernemer. Hij houdt vast aan het traditionele businessmodel, en dat is een ongunstige omgeving voor innovatie.” Hij denkt dat veel advocaten pas gaan innoveren als het niet anders kan. Het is maar de vraag of ze dan niet te laat zijn: “De crisis heeft ons geleerd dat andere aanbieders je voorbijstreven als je niet oplet.”

De verandering, denkt Ramon van den Heuvel, zal hoe dan ook vanuit de cliënt moeten komen. “Die zal eisen dat er gecodeerd wordt gecommuniceerd en dat dossiers digitaal kunnen worden ingezien.”

Delen:

Het belangrijkste nieuws wekelijks in uw inbox?

Abonneer u op de Mr. nieuwsbrief: elke dinsdag rond de lunch een update van het nieuws van de afgelopen week, de laatste loopbaanwijzigingen en de recentste vacatures. Meld u direct aan en ontvang elke dinsdag de Mr. nieuwsbrief.

Meest gelezen berichten

Van onze kennispartners

Juridische vacatures

Scroll naar boven