De dekens lieten het afgelopen jaar 231 financiële desk researches bij advocatenkantoren uitvoeren, ruim vier keer zoveel als in 2014. Er werden 34 financiële onderzoeken uitgevoerd. Ook werd voor de eerste keer een last onder dwangsom opgelegd aan een advocaat die niet verzekerd bleek te zijn voor het risico van beroepsaansprakelijkheid.
De daling van het aantal klachten lijkt een trend te zijn. Volgens voorzitter van het dekenberaad Emilie van Empel is er niet één duidelijke oorzaak aan te wijzen. “De daling is gedeeltelijk te verklaren doordat in bepaalde rechtsgebieden minder zaken zijn en dus ook minder contactmomenten met cliënten, maar ook omdat advocaten worden gestimuleerd om bij een geschil er toch vooral zelf met de cliënt uit te komen”.
Bijna de helft (47 procent) van de geregistreerde klachten was gericht tegen de eigen advocaat. Dit percentage komt vrijwel overeen met het percentage in 2014 (50 procent). Het aantal geregistreerde klachten tegen de advocaat van de wederpartij is in verhouding iets toegenomen, namelijk 29 procent in 2015 tegenover 25 procent in 2014. In driekwart van de gevallen wordt een klacht ingediend door een burger (75 procent). Dat percentage is veel hoger dan vorig jaar (49 procent). De meeste geregistreerde klachten gaan over het rechtsgebied civiel overig. Het gaat dan bijvoorbeeld om beslag- en executie zaken, cassatiezaken, burenruzies en consumentengeschillen. Begin 2016 was 38 procent van de in 2015 geregistreerde klachten nog in behandeling bij de deken. “Dat is niet vreemd als je bedenkt dat het onderzoek van de deken enige tijd vergt,” aldus Van Empel.