Hallo adviseur, dag maatschapsstructuur

Delen:

Carol Dona
Carol Dona. Foto Snijders Advocaten

Snijders Advocaten uit Den Bosch heeft een opmerkelijke stap gezet met het inhuren van Carol Dona, de voormalig CEO van Ricoh Benelux (leverancier van onder meer kopieerapparaten). Hij is sinds half maart bestuursadviseur bij Snijders. Eigenaar Danny Snijders wil zo profiteren van Dona’s ruime ervaring met het aansturen van een bedrijf.  Snijders zegt sneller te kunnen schakelen omdat zijn kantoor een BV is, en geen maatschap. 

“Ik ben algemeen directeur, maar ik ben ook advocaat,” licht Danny Snijders toe. “Als snelgroeiend bedrijf wil ik me met regelmaat laten adviseren door iemand met veel managementervaring. Zie het als een soort commissariaat.” Dona zit eens in de zoveel tijd bij Snijders op kantoor om uitdagingen binnen het bedrijf te bespreken. “Dat kan HR zijn, of commercieel, noem maar op. Carol Dona geeft altijd goede input. Ik vraag hem om raad, en dan gieten we dat in een structuur. Dan gaan we planmatig werken, met bepaalde focusgebieden.” Dona is geen jurist, maar heeft een bedrijfskundige- en marketingachtergrond.

Het planmatige, bedrijfsmatige werken is juist het zwakke punt van de traditionele maatschapsstructuur die hardnekkig standhoudt in de advocatuur. “We hebben geen partnermodel. We zijn een bv met één eigenaar, en dat ben ik. In een maatschap is de koers een compromis tussen de maten. We kunnen veel sneller schakelen en inspelen op de markt.”

Die aanpak is uniek in Nederland, denkt Danny Snijders. “De advocatuur is bedrijfskundig een achtergebleven gebied,” stelt hij. “Het is toch niet van deze tijd dat er bedrijven bestaan waar tien mensen het voor het zeggen hebben? Dat heeft allerlei nadelen: mensen kijken naar elkaar of ze hard genoeg werken, mensen kijken naar hun eigen belangen. Dat leidt tot allerlei conflicten. Bovendien wordt de prijs opgedreven. Meestal zijn de maten goede advocaten, maar niet zulke goede ondernemers. En omdat ze wel allemaal een hoog partnersalaris willen, wordt het zelfgericht denken groter dan het klantgericht denken.”

Wat volgens Danny Snijders ook een rol speelt is dat de nieuwe generatie advocaten het helemaal niet als ideaalbeeld ziet om maat te worden. “Want dan moeten ze allerlei dingen doen die ze niet leuk vinden en waar ze niet goed in zijn. Bij Snijders advocaten zoeken we naar goede advocaten, die de intellectuele uitdaging aangaan. Zodat de mensen in hun kracht staan. Maar ik zoek niet naar ondernemers, naar mensen die willen netwerken. Dat laat ik over aan anderen.”

Zo iemand is bijvoorbeeld de cliënt director die vijf jaar geleden in dienst kwam, en zich volledig richt op relatiebeheer en marketing. Snijders: “Een trend? Durf ik niet te zeggen, ik hoop het wel.”

Carol Dona onderschrijft die visie: “Snijders Advocaten kent geen dure en logge partnerstructuur. Dat is volgens mij de toekomst van de corporate advocatuur: een informele aanpak, zonder ivoren toren.”

Delen:

Het belangrijkste nieuws wekelijks in uw inbox?

Abonneer u op de Mr. nieuwsbrief: elke dinsdag rond de lunch een update van het nieuws van de afgelopen week, de laatste loopbaanwijzigingen en de recentste vacatures. Meld u direct aan en ontvang elke dinsdag de Mr. nieuwsbrief.

Meest gelezen berichten

Van onze kennispartners

Juridische vacatures

Scroll naar boven