Nieuws

Rocket Lawyer overtuigt nog niet

Legal tech bedrijf Rocket Lawyer onderscheidt zich nog niet van andere online platforms, vinden Nederlandse kenners van juridische innovatie. Maar áls Rocket Lawyer goed gaat draaien, dan gaan andere start ups het moeilijk krijgen, terwijl advocaten er extra werk aan kunnen over houden, voorspellen zij.

Rocket Lawyer komt eraan, en we zullen het weten ook. Nieuwe vormen van juridische dienstverlening, stevige marketing, hooggespannen verwachtingen. Gaat Rocket Lawyer dit waarmaken?

Harm Bavinck
Harm Bavinck. Foto: Effact

“Het verschil met andere vergelijkbare platforms is dat er achter Rocket Lawyer veel geld zit”, zegt legaltech-ondernemer Harm Bavinck. “Er is sprake van concurrentie tussen ongelijke partijen.” Jeroen Zweers, innovation director van Kennedy Van der Laan zegt: “Ik geloof in de marketing power van Rocket Lawyer, maar die hebben ze in Nederland nog niet echt laten zien.” En Niek van de Pasch, de advocaat die zich met een knipoog ‘legal nerd en trendwatcher’ noemt, verwijst naar een uitspraak van de CEO van Rocket Lawyer, Charlie Moore: ‘In Nederland halen we miljoenen klanten binnen’. “Ik vind dat wat ambitieus,” zegt Van de Pasch, met gevoel voor understatement.

Marijn Ides
Marijn Ides. Foto: Rocket Lawyer

Marijn Ides, digital marketeer bij Rocket Lawyer Nederland, ziet het allemaal anders. Vergelijkbare initiatieven komen in Nederland niet echt goed van de grond. Rocket Lawyer onderscheidt zich, zegt hij: “Wij bieden niet alleen juridische documenten aan maar ondersteunen de hele klantreis. We ontzorgen hen van a tot z.”

Extra werk

In de webstatistieken ziet Ides dat klanten als eerste de ‘juridische wegwijzers’ aanklikken, waar wetten in eenvoudig Nederlands worden uitgelegd. Vervolgens maken ze het benodigde juridische document zelf op maat. “In sommige gevallen is dat niet genoeg voor klanten. Hoewel de vragen tijdens het opstellen van het document makkelijk te begrijpen zijn, kan de klant zich afvragen welke optie voor zijn situatie het meest geschikt is. Dan kun je kosteloos gebruik maken van de expertise van een advocaat in ons netwerk.” Advocaten en kantoren kunnen zich bij dit netwerk aansluiten, en dus extra werk binnenhalen, mits ze voldoen aan een aantal voorwaarden. Zo moet het eerste half uur gratis zijn, ze moeten een korting geven van een derde op het uurtarief en tien procent korting op hun vaste prijzen. Ides: “Ons doel is: het recht toegankelijk en betaalbaar maken.”

Gratis documenten

Advocaten hoeven niet te betalen om deel uit te maken van het netwerk. Ides zegt niet hoeveel advocaten er al zijn aangesloten, wel dat er een ‘landelijke dekking is, met specialisaties op alle rechtsgebieden’. Een klant is maximaal één uur onderweg naar een Rocket Lawyer-advocaat. Ides: “Hoewel er veel interesse is om zich aan te sluiten, kan niet iedereen zich al aanmelden. Hoe meer werk we hebben, des te meer kantoren zich kunnen aansluiten. Nu doen we dat nog selectief.” Die advocaten zullen eerst Rocket Lawyer-klanten helpen met de documenten maar later ook adviseren en procederen, verwacht Ides.

Nu nog zijn alle documenten gratis, ‘binnenkort’ – Ides zegt niet precies wanneer – moet ervoor worden betaald. Dat kan per document of mensen kunnen een lidmaatschap nemen waarmee ze onbeperkt documenten op maat kunnen maken . Zo’n lidmaatschap zal naar verwachting enkele tientjes per maand kosten. “In deze gratis fase testen we de behoefte van klanten.” Op dit moment, zegt Ides, komen er bijna dagelijks nieuwe documenten bij op de site. “En per dag maken honderden mensen gebruik van onze documenten.”

Geen bedreiging

Harm Bavinck kent Rocket Lawyer al in de VS, “waar ze groot zijn”. Wie op internet zoekt op ontslag, testament of een vergelijkbare term, belandt al snel bij Rocket Lawyer, weet hij. “Maar in de VS moet je alles op papier zetten, hier is dat iets minder. Het is dus onduidelijk of Rocket Lawyer in Nederland net zo aanslaat als in de VS.” Volgens Bavinck is Rocket Lawyer dan ook geen bedreiging voor de Nederlandse kantoren, het kan voor hen wel business opleveren. “Dat Rocket Lawyer documenten aanbiedt is niet het belangrijkste. De meeste mensen willen die documenten laten checken door een echte advocaat en daar zit volgens mij voor Rocket Lawyer de winst.” Maar Ides zegt: “Wij verdienen er niets aan wanneer wij een klant verwijzen naar een advocaat. Bovendien past dit niet binnen de gedragsregels die de beroepsgroep stelt.”

Marktleider

Niek van de Pasch
Niek van de Pasch. Foto: Hanneke Berkvens

Advocaat Niek van de Pasch, actief op sociale media over juridische innovatie, werkt sinds kort bij Goorts + Coppens (Helmond en Deurne), dat met Rocket Lawyer in gesprek is. “We willen voorop lopen en leren van ondernemers die anders tegen de advocatuur aankijken.” Ook Van de Pasch Rocket Lawyer niet uniek, maar het onderscheidt zich in potentie wel door de ‘grote power’ die erachter zit. En ook hij wijst erop dat Nederlanders minder contract-minded zijn. Wel ziet Van de Pasch Rocket Lawyer in staat, door de marketingkracht en het technologisch vernuft, vergelijkbare platforms te overtroeven en dan marktleider te worden.

“Dat biedt kansen voor cliënten en voor advocaten. Rocket Lawyer doet sommige dingen efficiënter dan veel advocaten, die hun volgende plek in de juridische keten moeten zien te vinden. Daar zit hun toegevoegde waarde, de uitdaging én het plezier. Advocaten kunnen klanten bovendien nóg beter helpen, als de structuur van het bedrijf en de basis onder de relaties goed is. Maar het model van Rocket Lawyer werkt pas echt als ze de Nederlandse rechtscultuur en ondernemingscultuur beter gaan snappen.”

Weinig onderscheidend

Jeroen Zweers (Kennedy Van der Laan) is ook kritisch: veel verschillen met platforms die vergelijkbare producten aanbieden ziet hij niet. “Rocket Lawyer is hier zacht geland, toen de hoogste baas Charley Moore in Nederland was ging het even wat steviger en nu is het weer stil. Als Rocket Lawyer haar power niet inzet, is het weinig onderscheidend van andere platforms.”

Vier jaar in het Verenigd Koninkrijk is volgens Zweers ook geen groot succes geworden. “Daar zijn ze van juridische documenten langzaam overgestapt op lead generation, vraag en aanbod bij elkaar brengen. Iets wat in Nederland gevoelig ligt.”

Echt innovatief vindt Zweers Rocket Lawyer niet. “Het is te veel copy-paste. Doen wat anderen doen en onvoldoende in de markt kijken waar behoefte aan bestaat. Dus bieden ze documenten aan waarvan er al veel gratis op internet staan. Waarom zou je daar bij Rocket Lawyer voor betalen?”

Maar áls Rocket Lawyer goed gaat draaien, dan kunnen andere start ups wel inpakken, vermoedt Zweers. “Legalloyd was in Nederland de eerste, heeft een echt slimme marketing maar nog weinig vet op de botten. Rocket Lawyer is dan niet alleen een bedreiging voor start ups als LegalThings, LegalMatters, JuriBlox, Judex, Juridox, Leggle en misschien wel tien meer, maar ook voor de generalistisch ingestelde eenpitter.”

Serieuze bedreiging

Volgens Ides wordt Rocket Lawyer – waar drie juristen werken, naast marketeer Ides – wel een succes, want het is ‘bij uitstek een klantvriendelijk platform’. “Wij hebben de meeste ervaring met dit soort platforms en bieden de beste kwaliteit juridische documenten. Dit is gegarandeerd door de samenwerking met ELS (Editions Lefebre Sarrut), een van de grootste juridische uitgeverijen en het moederbedrijf van Sdu.”

Harm Bavinck vermoedt dat het in de toekomst ook een andere kant kan ingaan. Of Rocket Lawyer werkt met externe advocaten óf het gaat zelf concurreren met eigen advocaten. De grote concurrent van Rocket Lawyer in de VS is LegalZoom, een platform dat onlangs in Engeland een advocatenkantoor heeft overgenomen. Als dat in Nederland gebeurt kan dat een serieuze bedreiging gaan vormen voor de kleine kantoren.” Legalzoom zit inmiddels ook in Duitsland, onder de naam Legalbase, weet Zweers. “Is Nederland next?”

Wilt u geen belangrijk juridisch nieuws meer missen?

Abonneer u op de Mr. Nieuwsbrief: elke dinsdag rond de lunch een update van het nieuws van de afgelopen week, de laatste loopbaanwijzigingen en de recentste vacatures. Meld u direct aan en ontvang elke dinsdag de Mr. nieuwsbrief.

Meld u direct aan >

Recente vacatures

Recente vacatures