Stel je voor: je kind gaat voor het eerst naar school

Delen:

In juli van dit jaar nam de Eerste Kamer met algemene stemmen de KEI-wetgeving aan. Dat is een echte mijlpaal, want daarmee kunnen we de civiele rechtspraak echt gaan digitaliseren. De kinderziektes zijn uit de software. We zijn nu nog wel bezig om het systeem zo te verbeteren dat het prettiger in het gebruik wordt.

Als product owner van KEI Civiel heb ik de laatste jaren veel voorlichting gegeven aan advocaten over de komst van digitaal procederen. We hebben samen nagedacht over de gevolgen die dat heeft voor de praktijk van de advocaat. Laatst viel het me nog weer eens op: leden van de beroepsgroep kunnen nog steeds straffeloos prat gaan op hun digibetisme. Benieuwd hoe lang dat nog zo blijft. Ik hoor ook dat er advocaten staan te trappelen om digitaal hun zaken kunnen gaan doen. Hieronder de top van meest gestelde vragen uit die sessies met advocaten.

Waar vind ik informatie?

Er is nieuwe wetgeving en er zijn een nieuwe procesreglementen voor de digitale civiele en bestursrechtprocedures. Rechtspraak.nl heeft alle benodigde informatie over KEI en de modernisering van de rechtspraak. Ook de NOVA heeft alle informatie die je nodig hebt over de modernisering.

Wat staat er eigenlijk in de KEI-wetgeving?

De vier KEI-wetten regelen digitaal procederen in civiele- en bestuurszaken, in eerste aanleg, in hoger beroep en in cassatie. Ze gaan vooral over digitale toegang tot de rechtspraak.

Wanneer gaan we echt digitaal?

We zijn nu met de pilotgerechten Gelderland en Midden-Nederland zaakscenario’s aan het uitproberen. Als we weten dat goed gaat kunnen advocaten bij deze twee rechtbanken voor handelsvorderingen met verplichte procesvertegenwoordiging echte zaken gaan indienen. Daarbij geldt de voorwaarde dat de procespartijen beide opteren voor digitaal procederen en voor het nieuwe procesrecht. Je hoeft als advocaat niet in Gelderland of Midden-Nederland je praktijk te hebben om bij die rechtbanken digitaal te procederen.

Wanneer wordt digitaal procederen verplicht?

Als die zaken op vrijwillige basis ook goed gaan wordt digitaal procederen in handelsvorderingen bij de rechtbanken Gelderland en Midden-Nederland waarschijnlijk vanaf februari 2017 verplicht. Gaat ook dat goed, dan volgt tegen het najaar van 2017 verplicht digitaal procederen bij de andere rechtbanken. Ook de hoger beroepszaken, de cassaties, de vorderingen zonder verplichte procesvertegenwoordiging en de verzoeken gaan op den duur digitaal gevoerd worden.

Wat kan ik doen als er iets misgaat?

Als er iets misgaat en je komt er zelf, ook met hulp van de help op rechtspraak.nl, niet meer uit, dan kun je bellen met het Rechtspraak Service Centrum (RSC) op 088 – 361 61 61. Het RSC is ook bereikbaar via Twitter (@rechtspraaknl) en Facebook (facebook.com/Rechtspraak/).

Kan mijn secretaresse ook stukken indienen?

De advocaat blijft altijd verantwoordelijk voor indieningen in Mijn Rechtspraak. De ondersteuning kan met de G-pas indieningen doen. Ontstaat er discussie over de vraag of een indiening wel door de advocaat zo is bedoeld, dan moet de advocaat dat kunnen aantonen.

Hoe zie ik of een stuk bij de rechtspraak is aangekomen?

Dien je iets in, dan zie je vrijwel meteen in het digitaal dossier in je zaak dat het is aangekomen. Bij proceshandelingen zoals een procesinleiding en verschijnen krijg je een bevestiging in het dossier. Je kunt voor alle zekerheid de informatie op je scherm even verversen door de zaak opnieuw op te halen van de server, dan weet je het zeker. Heb je een ontvangstbevestiging van een document nodig? Mijn Rechtspraak heeft bij elk document een knopje om een ontvangstbevestiging te laten maken.

Kan ik een kopie van de procesinleiding aan mijn cliënt sturen?

Je kunt het document dat het systeem van de procesinleiding maakt downloaden en aan je cliënt sturen. Straks hoeft dat trouwens niet meer. Dan kan de cliënt zelf meekijken in het dossier. Dat inzagerecht kent nog wat veiligheidsproblemen die we eerst moeten oplossen. Veiligheid is heel belangrijk, en daarom is inzage voor cliënten nu nog niet mogelijk. Overigens is Mijn Rechtspraak geen werkomgeving, maar een communicatieplatform. Je kunt in Mijn Rechtspraak proceshandelingen verrichten, documenten indienen en communiceren over zaken.

Hoe moet het als het systeem niet werkt en mijn termijn verloopt?

Eerlijk gezegd is dit de echte meest gestelde vraag. En mijn eerste antwoord is altijd: laat het er nou toch niet op aankomen! Maar goed, voor die situaties waarin het er toch op aankomt het volgende. Als de rechtspraak een storing heeft, dan wordt de termijn verlengd tot en met de eerste werkdag. Nadat de storing verholpen is. Dat kun je zien in het digitale loket en op rechtspraak.nl. Als de storing aan de kant van het kantoor zit, is dat het risico van de advocaat.

Hoe voelt dat nou, live gaan na twee jaar bouwen?

We zijn met het civiele team begonnen in de zomer van 2014. Zodra we een werkend proces hadden zijn we met gebruikers gaan testen. Daar waren van het begin af ook advocaten bij. We hebben veel goede feedback van ze gekregen.

Ik voel me nu, twee jaar later, een beetje zoals een ouder die haar kind voor het eerst naar school brengt: je hebt er alles aan gedaan om het zover te brengen, en nu is de vraag of het kind het op eigen kracht gaat redden in die nieuwe levensfase.

De eerste proefindiening, op 2 september, is goed gegaan. Het kind kan lopen. Nu de rest nog. Wordt vervolgd.

Delen:

Het belangrijkste nieuws wekelijks in uw inbox?

Abonneer u op de Mr. nieuwsbrief: elke dinsdag rond de lunch een update van het nieuws van de afgelopen week, de laatste loopbaanwijzigingen en de recentste vacatures. Meld u direct aan en ontvang elke dinsdag de Mr. nieuwsbrief.

Meest gelezen berichten

Van onze kennispartners

Juridische vacatures

Scroll naar boven