De revolutie is nabij: Juridische digital natives bepalen de koers

Delen:

ricoh-boekEen nieuwe generatie juristen eist vernieuwing op kantoor. Uit een pas verschenen enquête blijkt dat deze jonge advocaten vinden dat de branche nog veel te weinig gebruikt maakt van moderne hulpmiddelen om hun werk te vereenvoudigen. De digitale revolutie is nu echt nabij; tijd om het traditionele kantoor klaar te maken voor de nieuwe lichting advocaten: de digital natives.

Stel je voor hoe een kersverse, net beëdigde, jonge advocaat het traditionele advocatenkantoor betreedt. Werken jullie met faxen? En papieren dossiers in dikke ordners? Hoe vind je dan je document terug? In het bestaan van een gemiddelde twintiger zal dit absurd overkomen. 

Een pas uitgevoerde enquête onder 1800 jonge juristen wereldwijd bevestigt dit beeld: ze staan te springen om nieuwe technologieën te introduceren die hun werk efficiënter en doelmatiger maken. Een derde van de ondervraagden vindt dat de juridische sector onvoldoende gebruik maakt van alle technologische mogelijkheden die er anno 2014 zijn; de helft geeft aan genoeg kansen te zien om binnen het eigen kantoor een forse efficiëntieslag te kunnen maken. Ze willen hervormingen, en ze willen het nu.

En ook de Orde van Advocaten, de koepelorganisatie voor alle Nederlandse advocaten, ziet de bui hangen. Om bezuinigingen van het Rijk het hoofd te kunnen bieden pleit ook deze vereniging voor het meer gebruik maken van digitale oplossingen – al was het maar uit kostenbesparingen – en bijvoorbeeld videoverbindingen in te zetten voor bepaalde zittingen.

Waarom wachten op het groentje dat de work flow op kantoor wel eens zal hervormen? Overstappen op een online dossiersysteem en digitale administratie is eenvoudiger en veiliger dan het misschien lijkt. En in feite is ook voor de conventionelere confrère een wereld aan voordelen te winnen.

Denkt u eens in:

  • sneller zoeken op trefwoord in al uw gedigitaliseerde dossiers
  • met één druk op de knop op tablet of laptop vanaf elke locatie al uw dossiers bij de hand binnen uw eigen, beveiligde netwerk
  • medewerkers hoeven geen dure uren te besteden aan het verzamelen van procesdossiers, en kunnen meer aandacht besteden aan inhoudelijke taken
  • collega’s van andere kantoren kunnen op afstand meeschrijven aan hetzelfde document
  • inkomende poststukken en documenten kunnen met toekenning van bevoegdheden en toewijzing aan het juiste dossier efficiënt verwerkt worden
  • net zoals de rechtspraak de stap gaan maken naar digitaal werken
  • geen afhankelijkheid van dure koeriersdiensten die fouten kunnen maken

…en dit is nog maar een greep uit de talloze functies van digitale dossiersoftware die de advocatenpraktijk gestroomlijnder, efficiënter, veiliger én kostenbesparender laten zijn.

Het wordt tijd om de nieuwe generatie juridische digital natives een stap vóór te zijn en ze een efficiënte, online beschikbare werkomgeving te bieden.

Bent u benieuwd hoeveel uw kantoor kan besparen door over te stappen op een digitaal dossierbeheer? Neem contact op met Paul Aantjes.

Delen:

Het belangrijkste nieuws wekelijks in uw inbox?

Abonneer u op de Mr. nieuwsbrief: elke dinsdag rond de lunch een update van het nieuws van de afgelopen week, de laatste loopbaanwijzigingen en de recentste vacatures. Meld u direct aan en ontvang elke dinsdag de Mr. nieuwsbrief.

Meest gelezen berichten

Van onze kennispartners

Juridische vacatures

Scroll naar boven