19 miljoen voor rechtshulp bij echtscheiding

Minister Dekker (Rechtsbescherming) stelt de komende jaren negentien miljoen euro beschikbaar voor ondersteuning bij echtscheidingen.

Delen:

19 miljoen voor rechtshulp bij echtscheiding
Foto: Pixabay

Het beroep dat wordt gedaan op gesubsidieerde rechtsbijstand is het afgelopen jaar gedaald. Deze daling maakt het mogelijk om de komende drie jaar negentien miljoen euro beschikbaar te stellen voor ondersteuning bij echtscheidingen, aldus minister Dekker (Rechtsbescherming) in een brief aan de Tweede Kamer. De vergoedingen voor sociaal advocaten die zich bezighouden met echtscheidingen, lopen namelijk het meest uit de pas met de tijd die ze daadwerkelijk aan deze zaken besteden. Als voorbeeld van een tijdrovende klus noemt Dekker het opstellen van een ouderschapsplan, verplicht voor echtscheidingen waarbij minderjarige kinderen zijn betrokken. Hij stelt elf miljoen beschikbaar voor een initiatief voor rechtshulpverleners die ouderschapsplannen opstellen, en acht miljoen voor een vergelijkbaar initiatief voor viergesprekken tussen scheidende partners en hun rechtshulpverleners.

Online dienstverlening

De brief begeleidt Dekkers vierde voortgangsrapportage over de stelselvernieuwing rechtsbijstand. De minister schrijft dat “twee jaar hard werken aan vernieuwingen van de rechtsbijstand zichtbaar begint te worden. Zowel voor mensen die van hun problemen af willen komen als voor sociaal advocaten.” Naast de daling van het aantal keren dat beroep werd gedaan op gesubsidieerde rechtshulp, blijkt dat volgens hem onder meer uit het feit dat de online dienstverlening van het Juridisch Loket een flinke impuls heeft gekregen. Wie juridische vragen heeft over bijvoorbeeld echtscheidingen en ontslag kan op de site van het Juridisch Loket terecht bij een digitale assistent. Dit jaar wordt ook de mogelijkheid van videobellen geïntroduceerd, waardoor rechtzoekenden laagdrempelig hun problemen kunnen bespreken met een juridisch medewerker van het Loket.

Voor de komende jaren is het doel om de online dienstverlening te verbeteren in samenspraak met onder andere de Raad voor Rechtsbijstand en de Nederlandse Orde van Advocaten. De online dienstverlening is een belangrijke pijler van het vernieuwde stelsel. De gedachte is dat die burgers in staat stelt om op laagdrempelige wijze antwoord te krijgen op juridische vragen en hen helpt problemen zoveel mogelijk zelf op te lossen.

Minder toevoegingen

Het aantal toevoegingen in het bestuursrecht is blijkens de rapportage gedaald met ruim tien procent. Het is de bedoeling dat dit de komende tijd verder daalt tot ten minste vijftien procent. Geschillen tussen burger en overheid moeten zoveel mogelijk worden voorkomen. Dit gebeurt onder andere door de impact van wet- en regelgeving op het stelsel scherper in beeld te brengen. Met een aantal grote uitvoeringsorganisaties, zoals UWV, Belastingdienst en SVB, en gemeenten wordt gekeken of onnodige juridisering vanuit de overheid  beter kan worden voorkomen.

Delen:

Het belangrijkste nieuws wekelijks in uw inbox?

Abonneer u op de Mr. nieuwsbrief: elke dinsdag rond de lunch een update van het nieuws van de afgelopen week, de laatste loopbaanwijzigingen en de recentste vacatures. Meld u direct aan en ontvang elke dinsdag de Mr. nieuwsbrief.

Meest gelezen berichten

Van onze kennispartners

Juridische vacatures

Scroll naar boven