Mr.

16 / Mr. 6 2018 LEES DE VOLLEDIGE BLOGS O P WWW.MR-ONLINE.NL BLOGS Op weg naar haar kantoor in Zaandam springt er uit het niets een stoeprand op het pad van advocaat EMMA DE BOER (Vallen- duuk Advocaten). Even later bevindt ze zich in een ambulance, met een vrolijk ambulance- team. “Jongens, pas maar op, mevrouw is ad- vocaat.” “Misschien een extra dosis pijnstil- ling dan. We moeten niet hebben dat ze zich straks nog te veel herinnert.” Dat advocaten een imagoprobleem hebben komt volgens De Boer niet alleen door fictionele karakters in boeken en films, maar helaas ook door som- mige collega’s. We zijn doorgeschoten in onze bereikbaarheid en beschikbaar- heid, aldus coach en vaardig- heidstrainer RÜNA HONIG , die de Netflixers op de bank met hun telefoon naast zich even terechtwijst: constant bereikbaar en beschikbaar zijn vatten we tegenwoordig op als ‘altijd met je werk bezig moeten zijn’. Deze ‘24-uurs moraal’ is een enorme stressor, maar we zijn zelf de zwakste schakel en laten onze tijd kapen. Onderzoek wat in jouw con- text mogelijk is om je bereikbaarheid en be- schikbaarheid te begrenzen en zet het naar je hand. Herwaardeer ook de momenten waar- op je onbereikbaar bent. Sporten, een eten- tje, heerlijk om eens op ‘uit’ te staan. De Rechtspraak innoveert en lanceert alternatieve procedu- res. In huurzaken experimente- ren de Amsterdamse kanton- rechters (samen met drie woningcorporaties) sinds februari van dit jaar met een alterna- tieve aanpak op de zitting. Het doel is om vroegtijdig een betalingsregeling te treffen en om het aantal ontruimingen te verminde- ren. Er is echter één principieel nadeel en dat is dat de kantonrechter meeprocedeert, aldus Bloggende Advocaat JEROEN VELDHUIS (Visser Van Solkema Advocaten). Op het advocatenkantoor waar docente en research associate EMMA VAN DER VOS (Universiteit Leiden/Stibbe) werkt, krijgen de medewerkers soms dingen aangeboden om hun ‘mental health’ op te poetsen, zoals onbe- perkt fruit, bootcampen, Roycycle, voe- ‘JONGENS, PAS MAAR OP, MEVROUW IS ADVOCAAT’ dingstips en een cursus mindfulness. “Ik gaf me vol goede moed op voor de cursus mindful- ness en voelde me al snel alsof ik vijf uur in een te heet bad had gelegen.” ”Pap, moet ik dat wel doen?”, vroeg de dochter van juridisch journalist LEX VAN ALMELO over een stage bij het Openbaar Mi- nisterie. Gezien alle affaires zou het mis- schien goed zijn voor het OM, maar voor dochterlief niet, meent Van Almelo. Strafrechtadvocaat WILLEM JAN AUSMA (Ausma De Jong) gaat in op de technologische ontwikke- lingen binnen de advocatuur en vraagt zich af of de robot binnenkort zijn in- trede doet in de zittingszaal. De recente opkomst van ‘onlibe- rale democratieën’ vindt zijn oorsprong ten dele in de tekort- komingen van het ‘ondemocra- tische liberalisme’, maar deze tekortkomin- gen zijn onontkoombaar in het tijdperk van globalisering, zo stelt onderzoeker WOUTER DE BEEN (Erasmus Universiteit Rotterdam). Oud-rechter DORY REILING her- innerde de CIO van de recht- spraak, Kees Sterk, in haar blog aan de verbeteringen waar het bij de digitalisering om draait. Zij wilde die, kort voor het besluit zou vallen over landelij- ke uitrol van de digitale handelsvordering, nog eens belichten: rechtspraak moet snel- ler, toegankelijker en transparanter. “Inno- veren in de rechtspraak is moeilijk, maar het kan als je doorpakt.” (De Raad voor de recht- spraak besloot overigens eind juni, kort na deze blog, de digitalisering van handelsza- ken stil te leggen; red.) Rechtsfilosoof HENDRIK KAPTEIN (Universiteit Leiden) moest nog- al zijn best doen om een zeer ver- dienstelijk medemens een kans te geven om in de komende lintjesregen in de prijzen te vallen. Dat duurt nog even – tot vol- gende Koningsdag – en zo kan worden stilge- staan bij de zin van niet altijd eerlijk verdeel- de onderscheidingen. Mits terecht toegekend zijn die het tegendeel van maatschappelijke onverschilligheid en dus eigenlijk net zo be- langrijk als straf voor echte misdaad. Dus zet je over je onbewuste afgunst heen – voor het geval je zelf nog niet zo’n onderscheiding hebt – en zorg ervoor dat verdienstelijken in je ei- gen kringen zulke lintjes krijgen. Het is veel werk, maar het gaat ergens om. Een humanitaire organisatie, gespecialiseerd in internationale samenwerking, zat met een fiks samenwerkingsprobleem: een arbeidsgeschil op de werkvloer van het hoofd- kantoor. Aan twee kanten van de tafel zaten keurige partijen met hetzelfde wereldbeeld. En toch kwamen ze er samen niet uit. CARST JOUSTRA is MfN-registermediator en schrijft over conflict en de mogelijkheden daar zonder het mes op tafel snel en goed uit te komen. Onder de titel‘Dagboek van een stagiaire’ bloggen twee stagiaires beurtelings over hun ervaringen. STAGIAIRE Y kreeg tijdens haar eerste familierechtzitting te maken met een advocaat van de wederpartij die vooroordelen over haar had, schrijft ze in haar blog‘Wie bent u dan?’“Vooroordelen zijn de argumen- ten van dwazen. Het zegt meer over de mensen die deze presumpties hebben dan over jezelf.” De vooroordelen van de betreffende advocaat, heeft ze achter zich gelaten,“want elk bewijs van het tegendeel had ik die dag geleverd.” Cliënten zijn net mensen, stelt ondernemend jurist MARIJN ROOYMANS . Ze kiezen helemaal niet zo rationeel als je misschien zou verwachten. Ze zoeken eerst naar bewijs dat iemand een expert is in het onderwerp waarvoor ze hem of haar willen inschakelen. En omdat ze zo gewend zijn om op basis van reputatie te kiezen, willen ze eigenlijk al van tevoren overtuigd zijn van iemands kunnen. Vaak nog voor ze met iemand echt in contact komen. Objectief gezien is hun keuze per de- finitie gemankeerd. Je kunt als legal counsel of legal manager namelijk nooit echt inzicht hebben in de actuele kennis en ervaring van alle advocaten in de markt.

RkJQdWJsaXNoZXIy ODY1MjQ=