Mr.

Mr. lifestyle najaar 2018 Mr. lifestyle najaar 2018 / 25 MODE Wist je dat dertig procent van alle geproduceerde kleding nooit wordt gedragen en wordt vernietigd? In Frankrijk is dit jaar een wet aangenomen die erop toeziet dat niet-verkochte kleding van grote modemerken dat lot bespaard blijft en ten goede komt aan hulporganisaties. Ook een goed idee voor Nederland? We vroegen het Erik Toenhake, directeur en oprichter van duurzaam modemerk DutchSpirit, een van de Nederlandse koplopers in de circulaire economie. Mode en duurzaamheid PRINCIPIËLE KEUZES “ECHT duur- zaam ZIJN IS GEEN WINDOW- DRESSING” MEER WETEN OVER DUURZAME ZAKELIJKE MODE? www.dutchspirit.com een intrinsieke motivatie om het anders en beter te doen, met respect voor mens, dier, materialen en milieu.” INSPIREREND VOORBEELD DutchSpirit heeft die keuze acht jaar geleden al gemaakt. Door principieel te kiezen voor betere arbeidsomstandigheden, hoogwaardige materialen en klimaatneutrale productie. “Als koploper in duurzame zakelijke kleding kiezen wij bewust voor maatpakken en niet voor confectie, om overschotten te voorkomen. We maken pakken en colberts een-op-een, tot in detail afgestemd op de smaak en maat van de klant”, aldus Toenhake. UNIVERSELE VERKLARING VAN DE RECHTEN VAN DE MENS Dit jaar bestaat de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens zeventig jaar. En precies deze verklaring staat afgedrukt op de voering van de pakken en colberts van DutchSpirit. Over deze verklaring heen prijken vier begrippen: dignity, freedom, fair en… respect. Toenhake: “Zo maken we een statement dat we het anders willen, omdat het anders moet.” “V ele tonnen niet-verkochte kleding wordt verbrand of ‘gerecycled’ tot nieuwe garens of isolatiemateriaal. Dit ‘recyclen’ klinkt duurzaam, maar we hebben het wel over het vernietigen van nieuwe kleding ter waarde van tientallen miljoenen euro’s per jaar. En waarom? Om te voorkomen dat de kleding voor een lagere prijs wordt verkocht of naar instellingen en mensen gaat die de pro- ducten goed kunnen gebruiken. Hoe duurzaam ben je dan bezig? Dus ja, ik hoop van harte dat de nieuwe Franse wetgeving navolging vindt in andere landen, waaronder Nederland.” RESPECT Toenhake pleit ervoor het begrip ‘duurzaamheid’ te vervangen door ‘respect’. “Echt duurzaam zijn is geen windowdressing, maar komt voort uit E r i k T o e n h a k e DE TOP 3 VAN ROBBERT SANTIFORT, ADVOCAAT IT/PRIVACY, KNEPPELHOUT & KORTHALS ADVOCATEN Favoriete outfit: chino met katoenen slim fit overhemd (op casual Friday) Kleding-‘do’s’ op kantoor: gepoetste schoenen Don’ts: (bloemetjes)patronen in boord overhemd achtergrondfoto: Voering met Universele Verklaring van de Rechten van de Mens

RkJQdWJsaXNoZXIy ODY1MjQ=