Mr.

Mr. lifestyle najaar 2018 Mr. lifestyle najaar 2018 / 47 RIJDEN Het is een kunst om een iconisch model herkenbaar te houden. Porsche slaagt daar aardig in met zijn 911, maar oo k Harley-Davidson h eeft de kunst van het tijdloos ontwerpen aardig onder de knie. De nieuwe Sportsters getuigen daarvan. door Thierry Sarasyn (motojournaal.nl) , foto Harley-Davidson Tijdloos hip HARLEY-DAVIDSON IRON 1200 EN FORTY EIGHT SPECIAL TECHNISCHE GEGEVENS Type: Luchtgekoelde viertakt twin Cilinderinhoud: 1202 cc Rijklaargewicht: 252 kg (248 Forty Eight Special) Tankinhoud: 12 liter (7,9 voor Forty Eight Special) Prijs: 13.200 euro (Iron 1200) en 14.950 euro (Forty Eight Special) maar een van de talloze opties voor de beide nieuwkomers. Harley benadrukt dat de Sportsters vaak gepersonaliseerd worden en dat ze daar zowel de onderdelen als het perso- neel bij de dealer voor ter beschikking hebben. Door die originele onderdelen te gebruiken, houd je niet alleen op je motor, maar zelfs op de accessoires de garantie intact. RETRO Rijden met deze motoren is ook een beetje onthaasten. De Forty Eight Special en de Iron 1200 zien er heel erg seventies uit met die striping op de tank. Tijdloze stijl, moderne prestaties en een competitieve prijs. Wat wil een mens nog meer? D enk nu maar niet dat de Sportsters sinds hun debuut in 1957 onveranderd zijn. Maar de filosofie achter het model blijft gelijk: een Sportster moet toegankelijk zijn en eenvoudig in gebruik. En dat klopt ook bij de twee retro-ogende nieuwkomers. De 1200 cc- versie van de Sportster is overigens niet nieuw, de Iron 1200- en Forty Eight Special-uitvoerin- gen zijn dat wel. Met als grote verschilpunten dat de Iron 1200 een volledig zwart blok heeft, ruimere tank, een kuipje rond de koplamp en een doorsnee voorband. Hij kost 1750 euro minder dan de Forty Eight Special die een minuscule 7,5 liter Peanut tank heeft, dikkere voorband, iets meer naar voren gericht stuur en meer chroom aan het blok en de uitlaten. LUCHTGEKOELDE TWIN Het hart, die dikke luchtgekoelde 1202 cc V-Twin, is identiek. Deze laat zich het vlotst rijden tussen de 2000 en 4000 opm. De gearing is lang, het koppel groot. Precies daarom zijn beide nieuwe Harley-Davidson Sportsters gemakkelijke motoren om mee te rijden. PERSONALISEERBAAR Met het standaard geïnstalleerde Fastback solo-zadel hoef je je ook niet al te veel zorgen te maken over een passagier. Een duo-zadel is DE TOP 3 VAN STAN COMMISSARIS, PARTNER PLOUM Leukste motor: Harley-David- son Street Glide (alle touring- modellen van H-D zijn leuk!) Leukste route om te rijden: Picos de Europa (Noord-Spanje): zowel bergen als kust Niet doen: jakkeren, en liever niet in de regen rijden!

RkJQdWJsaXNoZXIy ODY1MjQ=