Mr.

Mr. lifestyle najaar 2018 Mr. lifestyle najaar 2018 / 49 RIJDEN Op een oriëntatiereis naar Californië viel het kwartje bij de directie van Jaguar Landrover. Op de opritten van de internetmiljonairs van Palo Alto stonden de Range Rovers gebroederlijk naast de Tesla’s. Teruggekomen in Europa werd een speciale taskforce samengesteld met maar één opdracht: zo snel mogelijk op de markt komen met een auto die de concurrentie met de Tesla aankon. door Michiel van Kleef Het is even wennen, maar daarna wil je niets anders meer JAGUAR I-PACE EEN NIEUWE standaard VOOR ELEKTRISCH RIJDEN die deze duurtest niet goed door schijnen te komen. Om nog maar te scheiden van imago- schade die zo’n beslissing teweegbrengt. ALLROUND Introducties van Jaguar/Landrover zijn bepaald geen straf. Journalisten worden doorgaans behoorlijk in de watten gelegd (transport was D eze anekdote vertelde de leider van de taskforce, de van Porsche afkomstige dr. Wolfgang Ziebart, begin juni tijdens de Europese introductie van de I-Pace. Na een paar dagen rijden, klimmen, dalen, gooien en smijten, bleek dat deze doelstelling volledig is gehaald. Om in de woorden van de verantwoor- delijk ontwerper te spreken: “We zijn uitgedaagd om een volledig nieuwe auto te maken en we zijn er vol vertrouwen over dat dit ook volledig is gelukt.” ELEKTRISCH RIJDEN Met de I-Pace zet Jaguar een nieuwe standaard voor elektrisch rijden. De grote vraag is niet wanneer de Duitse competitie gaat volgen, want dat gebeurt later dit jaar, maar welke gevolgen die voor Tesla gaat hebben. Het merk ligt toch al hevig onder vuur door de productieproblemen bij het nieuwe model 3, maar die zullen alleen maar verergeren als de I-Pace de concurrentie aangaat met de Tesla S. Na een bliksemstart een paar jaar geleden, geholpen door een enorm gunstig belastingklimaat, lijkt aan de opmars van de S een eind te komen. Wellicht ook wel veroorzaakt doordat een Schipholse taxi- ondernemer een flink aantal Tesla’s aanschafte

RkJQdWJsaXNoZXIy ODY1MjQ=