Mr.

Mr. 9 2018 / 37 E lk najaar start weer ‘het jachtseizoen’: organisaties hopen voor het einde van het jaar nog allerlei werk af te ronden en kunnen daarbij extra juridische ondersteuning gebruiken. Christ’l Dullaert, mede-eige- naar van Le Tableau, heeft het dan bij uitstek druk. Haar organisatie richt zich op het tijdelijk plaatsen van ervaren advocaten en (kandidaat-)notarissen bij advocaten- en no- tariskantoren. Nieuw is die najaarsdrukte niet, maar sinds een paar jaar wordt het hectischer, nu kantoren ook steeds vaker “hele grote hoeveelheden werk” uitbesteden. “Dat kan om een fusie of overname gaan, maar ook werk dat het gevolg is van nieuwe wetgeving. Om de eigen me- dewerkers niet nog meer te belasten zoeken kantoren naar andere oplossingen, zoals juridische ondersteuning op interim-basis.” LASTIGE MARKT Zowel ervaren juristen als talentvolle nieuwkomers zijn in de huidige arbeidsmarkt niet makkelijk te vinden. Vooral in het notariaat is er volgens Dullaert structureel een tekort aan juridische professionals. “Tij- dens de recessie zijn er nauwelijks nieuwe mensen geworven. Veel oudere notarissen hebben moeite om een opvolger te vinden. Tegelijkertijd kiezen minder studenten voor een notariële opleiding. Ook steeds meer vrouwen gaan na hun studie niet in het no- tariaat werken, maar bijvoorbeeld bij een vastgoedbedrijf of projectontwikkelaar.” Ook volgens Remco Abeln is het notariaat bij uitstek een lastige markt. Abeln runde met Nick Spenkelink tot voor kort ISLEGAL in Amster- dam, specialist in het werven van ervaren juristen. Zij sloten zich in november van dit jaar aan bij Major, Lind- sey & Africa, dat met vierhonderd consultants ’s werelds grootste arbeidsbemiddelaar is voor juristen. “Vooral de specialisten bij de grote kantoren worden enorm in de watten gelegd en stappen daarom niet snel over.” Vol- gens Dullaert is het juist nu belangrijk dat kantoren hun organisatie op orde hebben. “Een notariële sectie van een kantoor hoeft maar even minder goed georganiseerd te zijn of een minder sym- pathieke partner aan het roer hebben staan en de mensen vertrekken al, ook al worden er nog zulke in- teressante zaken gedaan.” Ook naar andere ervaren juridische professionals is volgens Abeln steeds meer vraag. “Veel werkgevers hebben de laatste jaren ge- probeerd om zelf te wer- ven, maar dit zien we heel duidelijk veranderen. Goede juristen zijn vaak niet ac- tief op zoek naar ander werk. Wij zijn continu met deze doelgroep in gesprek en weten daarom wat deze juristen bezighoudt en wat hun redenen zijn om een overstap te maken naar een andere werkgever. Opdrachtgevers ver- wachtten een paar jaar geleden binnen drie weken meer- dere goede kandidaten te kunnen spreken, maar dat werkt in deze krappe arbeidsmarkt niet meer. Vooral mensen die niet op zoek zijn naar een andere baan rea- geren niet binnen een dag of week. Als je écht goede kandidaten wilt spreken, moet je meer tijd nemen.” EERLIJK EN TRANSPARANT Om professionals te kunnen werven, moeten advocaten- en notariskantoren zich volgens Dullaert duidelijk onder- scheiden. Dat is niet altijd makkelijk. “Anders dan de gro- te kantoren hebben de kleine en middelgrote kantoren vaak geen recruiters in dienst en geen of minder budget voor allerlei recruitmentactiviteiten. Daardoor zijn ze minder bekend bij studenten.” Hebben die wel een beeld van kantoren, dan komt dit volgens haar niet altijd overeen met de werkelijkheid. Kantoren dragen daar vaak zelf aan bij. “Sommige kantoren vertellen over hun in- ternationale praktijk alsof het om één groot, spannend avontuur gaat, maar een advocaat reist niet om de haverklap naar New York of Londen. Hij zit toch vooral veel achter zijn bureau. Veel kantoren benadrukken hun in- formele sfeer en ook dat leidt tot misver- standen. Bij de meeste kantoren is er een duidelijke hiërarchie en wordt er vooral heel hard ge- werkt. Het benadrukken van het gezellig samen aan de bar hangen lijkt mij niet zo nuttig. Een kantoor kan beter aangeven dat het waarde hecht aan open communicatie en het geven van heldere feedback.” Vooral de organisaties die eerlijk durven te laten zien waar ze voor staan en die goed luisteren naar de feedback van hun medewerkers, hebben weinig moeite om goede mensen aan te trekken, zegt Wouter Wouters van Orange Recruitment, dat zich vooral richt op het werven van ju- risten, belastingadviseurs en accountants. Vaak is hij aanwezig bij een gesprek tussen zijn klant en een door hem geselecteerde kandidaat. “Zo vertelde een klant eens in een sollicitatiegesprek dat hij behoorlijke winst maak- te, terwijl ik wist dat dit niet zo was. Dat zei ik dan ook. Hij reageerde eerst wat bozig, maar gaf daarna toe een moeilijk jaar te hebben gehad, en dan krijg je een heel ander gesprek. Kandidaten willen op basis van een eerlijk verhaal hun keuze maken.” Kantoren zouden volgens hem ook zorgvuldiger kunnen zijn bij het bepalen wie de sollicitatiegesprekken voert. “Niet iedereen is daarvoor geschikt. Je kunt een bureaugeleerde later in het gesprek vragen ommeer te vertellen over inhoudelijke zaken, RECRUITMENT “ER IS IN HET NOTARIAAT EEN STRUCTUREEL TEKORT AAN JURIDISCHE PROFESSIONALS” Christ’l Dullaert (Le Tableau)

RkJQdWJsaXNoZXIy ODY1MjQ=