Mr.

Mr. 9 2018 / 39 rekening mee te houden. “Een advocaat die vaker interim-opdrachten voor ons deed, kreeg een aanbod om in vaste dienst te t reden bij een groot kantoor waar ze op interim-basis werkte. Naast haar werk was ze actief voor een goededoelenproject. Om- dat dit kantoor haar ruimte gaf om dat te blijven doen en haar er ook bij ondersteun- de, besloot ze de baan te accepteren. Door open te staan voor zulke wensen wordt een kantoor ook door anderen als een aantrekkelijke werkge- ver gezien.” Maar een goede opleiding, prettige werksfeer of sabbati- cal laten onverlet dat veel advocaten en notarissen na een paar jaar bij een kantoor vertrekken, aldus Abeln. “Dat zal altijd zo blijven en heeft ook wel een positieve kant. Het is niet vreemd dat je na een paar jaar werkervaring erachter komt dat je niet meer op de goede plek zit.” Volgens Dullaert zijn mil- lennials eerder bereid om hun baan op te zeggen, vaak zelfs zonder dat ze een duidelijk toekomstplan hebben. “Ze gaan een jaar reizen. Of ze gaan een tijd- je interim-werk doen of als bedrijfsjurist aan de slag. Ik juich het toe dat ze ook in een andere werkomgeving zien hoe het daar toegaat. Sommigen keren daarna als- nog terug naar de advocatuur.” Vaak wordt gedacht dat toetreding tot de maatschap bij een groot advocatenkantoor voor veel advocaten niet meer de Heilige Graal is. Hoewel dit niet op de Nederlandse ad- vocatuur ziet, laat onderzoek van Major, Lindsey & Africa onder ruim 1200 advocaten van 132 kantoren in de Ver- enigde Staten zien dat ruim dertig procent het partner- schap ambieert. Dullaert betreurt het dat bij de grote kantoren in Neder- land het aantal vrouwelijke partners nog steeds beperkt is. “Ik geef al ruim tien jaar onderhandelingstrainingen aan vrouwelijke advocaten en had verwacht dat deze trai- ningen na een jaar of drie wel overbodig zouden zijn, maar er is weinig veranderd. Er is nog een lange weg te gaan. Kantoren erkennen en herkennen het probleem en weten dat ze ermee aan de slag moeten, maar ook vrou- wen moeten leren beter op te komen voor hun belangen.” Wouters ziet dit anders. “Het is mijn ervaring dat vrou- wen uitstekend voor hun belangen kunnen opkomen. Misschien zelfs zo goed dat kantoren niet aan hun wen- sen kunnen voldoen, en daarom gaan veel vrouwen iets doen dat beter aansluit bij wat ze belangrijk vinden.” RECRUITMENT WouterWouters (Orange Recruitment) ga’s verwachten ze dit ook. Maar de millennial bedoelt vaak vooral dat hij zelf wil bepalen hoe hij zijn werk inricht. Werk- gever en kandidaat doen er goed aan zo snel mogelijk duidelijk te maken wat ze bedoe- len.” Volgens Abeln lijken millennials soms nogal vast te houden aan de eerder genoem- de ‘waarden’. “Ze realiseren zich niet altijd goed dat er in een output-gedreven werkom- geving vaak geen ruimte is voor flexibili- teit.” Veel millennials zijn opgevoed met het idee dat ze alles kunnen bereiken, stelt Wouters. “Eenmaal aan het werk blijkt dat ze toch hard moeten werken en als iets dan niet helemaal lukt willen ze snel wat anders. Maar als ze iets leuk vinden, dan gaan ze ervoor. Een van mijn klanten begrijpt dit precies. Hij leidt zijn medewerkers heel goed op en biedt steeds weer een nieuw, kortdurend project.” Wouters merkte dat er zowel bij opdrachtgevers als kandi- daten steeds meer behoefte is aan een ‘flexibele schil’. Om aan deze wens te voldoen startte hij in oktober met Styps, dat zich vanuit Utrecht en Den Haag richt op detachering van juristen en financiële professionals. “Veel werk kan worden gedaan door professionals die goedkoper zijn dan advocaten. Aan werkgevers bieden we tijdelijk vakkundi- ge krachten en kandidaten bieden we zoveel mogelijk ruimte en faciliteiten om het werk te organiseren zoals zij dat willen. Wil een advo- caat niet meer onder grote druk werken op een groot internationaal kantoor aan de Zuidas, maar wel graag vier da- gen per week hoog kwalita- tief werk blijven doen wan- neer haar dat uitkomt? Zij kan bij ons te- recht. Volledig freelancen kan ook. Als je maar levert zoals dat met de klant is afgesproken.” ZINGEVING Meer dan de voor- gaande generatie hecht de vaak sociaal bewo- gen millennial waarde aan zingeving. Dullaert merkt dat steeds meer juristen op dat gebied specifieke wensen hebben waar kantoren niet altijd raad mee weten, terwijl ze zich volgens haar juist kunnen onderscheiden door daar “OPDRACHTGEVERS ÉN KANDIDATEN HEBBEN STEEDS MEER BEHOEFTE AAN EEN FLEXIBELE SCHIL”

RkJQdWJsaXNoZXIy ODY1MjQ=