Mr.

Mr. lifestyle winter 2018 Mr. lifestyle winter 2018 / 17 RIJDEN het een zeer aantrekkelijke auto. De vernieuwde 2,0 liter motor vergroot het rijplezier aanzienlijk. Deze Mazda heeft nu eindelijk de spierkracht die zo goed bij achterwielaandrijving past. ALLES VOOR DE BESTUURDER De MX5 wordt gemaakt met in het achterhoofd het beginsel van de ‘Jinba Itta’. Letterlijk bete- kent dit de eenheid tussen een boogschietende ruiter en zijn paard. Deze eenheid staat aan de basis van wat Mazda beoogt. Het begint vanuit de bestuurdersstoel, het stuurwiel, de bediening van navigatie en communicatie, en de pedalen. Dat allemaal is optimaal gepositioneerd en creëert eenheid tussen auto en berijder. En inderdaad, alles staat in het teken van de bestuurder. We merken dat pas goed op het moment dat we na ontelbare haarspeldbochten en een wat vochtige rug, de auto uit klimmen om een bestuurderswissel te laten plaatsvinden. Want van een meer dan comfortabele zit achter het stuur, vouwden we ons vervolgens in de bij- rijdersstoel waar nauwelijks beenruimte is en we ons manmoedig moeten vasthouden om niet door de cabine heen en weer gesmeten te worden. De MX5 biedt al jaren een alternatief aan mensen die graag een roadster rijden, maar niet het geld hebben voor een BMW of Mercedes. Prijzen beginnen bij 37.000 euro en lopen door tot een dikke 50.000. Veel geld, maar nog altijd niet de helft van wat de concurrenten kosten. En los van de status is het ons niet gelukt om te ontdekken wat die andere merken bieden dat de MX5 niet heeft. DILEMMA’S De Transfagarasan geeft zich in de eerste kilo- meters letterlijk niet bloot. Dichte mist belemmert ons de auto goed op z’n staart te trappen en ook het wegdek - dat soms meer op een maanlandschap lijkt – werkt niet mee. Voordeel is wel dat er vrijwel geen kip te bekennen is, uitgezonderd de zwerfhonden en een enkele wilde ezel. En hoewel we ze niet hebben gezien, zitten er ook beren. Naarmate we vorderen richting de top, breekt af en toe de zon door. Ingewikkelde dilemma’s dienen zich aan. Want wat gaan we doen? Zo hard mogelijk de berg op scheuren, of genieten van het onvoorstelbare panorama? Gaan we de haarspeldbochten als een uitdaging zien, of genieten we van het landschap dat zich om ons heen op spectacu- laire wijze aan ons ontvouwt? Diepe afgronden en torenhoge granieten muren. SPIERKRACHT De MX5 is een lichtgewicht en compacte open tweezitter, met een motor voorin, achterwielaan- drijving, een perfecte 50-50 verdeling en een laag zwaartepunt. Gecombineerd met een uniek silhouet dat door de decennia heen gehand- haafd werd. Succesvol, want er zijn wereldwijd nu meer dan een miljoen exemplaren verkocht. Er zijn weinig echte sportwagens die zo betaal- baar en puur zijn. Houd je van sturen, dan is HET IS ONS NIET GELUKT TE ONTDEKKEN WAT DIE ANDERE MERKEN BIEDEN DAT DE MX5 NIET HEEFT

RkJQdWJsaXNoZXIy ODY1MjQ=