Mr.

6 / Mr. lifestyle winter 2018 Mr. lifestyle winter 2018 Vroeger, ja vroeger was het overzichtelijk. Je had mensen die kampeerden, met een rol wc-papier naar het toiletblok gingen, en je had mensen die in een huisje hun vakantie doorbrachten. Het verschil begon te verdwijnen met de opkomst van de tenten met enig comfort: een echt bed, een koelkast, een gasstel. Maar de laatste paar jaar is de echte luxe in opmars: de glamping. door Michiel van Kleef Glamping: het kamperen van de toekomst Binnenkort worden de eerste jacuzzi’s aangelegd winkels, zwembaden en restaurants en vooral veel vertier voor de kinderen. Voor de ouders een win-winsituatie: goedkoper dan een hotel- vakantie, gezelliger én geen omkijken naar de kinderen. En het werkt. De twee bedrijven van Van der Loo (Vacanceselect en Selectcamp) verzorgen inmiddels de boekingen van bijna 15.000 accommodaties op 850 campings en vakantie- parken in Europa. In totaal werken er 120 vaste medewerkers en 180 vakantiekrachten. LUXE EN HIP Als een soort hobby en ‘laboratorium’ heeft Van der Loo zelf nog een aantal campings in bezit. Camping Village Weekend aan het Gardameer is er één van. Niet echt een bestem- ming voor stellen op zoek naar romantiek. In de periode dat Mr. er was, net voor de zomervakan- tie, bleek het park voor verreweg het grootste deel bevolkt door (Nederlandse) stelletjes met niet-schoolgaande kinderen. Gezinnen met kinderen tot achttien jaar, twee tot drie keer modaal, dat is de doelgroep van de glamping. Kritisch en veeleisend; actief, op zoek naar nieuwe ervaringen en authenticiteit. Sleutel- woorden zijn: bijzonder, uniek, luxe en hip. Een rondgang door camping Village Weekend is eigenlijk een staalkaart van veertig jaar streven naar verbetering. De filosofie van Vacancesoleil is om per vierkante meter steeds meer omzet te halen. Natuurlijk zijn er nog de klassieke E en van de koplopers in deze ontwikke- ling is het Nederlandse bedrijf Vacance- soleil. Op uitnodiging van dit bedrijf mocht Mr. een paar dagen glamperen op de plek waar het allemaal begon, in 1977. Topman Loek van der Loo, toenmalig vakantiekracht op een camping bij het Gardameer werd er verliefd op de receptioniste en op het campingwereldje. Alleen had hij een visie die totaal niet overeen- kwam met het wat armoedige geitenharensok- kenimago dat tot dat moment aan kamperen kleefde. Wat Van de Loo deed was heel simpel: het creëren van kamperen met luxe. Weg met de gemeenschappelijke toiletten, douches en (af)wasbakken. In plaats daarvan: grote tenten met een keuken, badkamer en opgemaakte bedden in de afzonderlijke slaapkamers. Wel de charme van slapen in de natuur, het geluid van de natuur, van regendruppels op het tentdoek. Maar niet greppeltjes graven, koken op een butagasje en op een vreemde wc zitten. En veel voorzieningen op de rest van het complex. Grote De Airlodge, een houten huisje met dak van zeildoek

RkJQdWJsaXNoZXIy ODY1MjQ=