Mr.

Mr. 5 2018 / 35 V oor het Amsterdamse advocaten- en notarissen- kantoor Boekel was de innovatieve strategie van Dentons een belangrijke reden om in april 2017 met ’s werelds grootste kantoor in zee te gaan. Met 167 lo- caties in 73 landen investeert Dentons in nieuwe techno- logieën en processen die de eigen dienstverlening en die van klanten moeten verbeteren. Zo heeft Dentons ver- schillende zelfstandig opererende platforms opgericht on- der het merk NextLaw. Daaronder vallen ook Netlaw Labs, dat zich richt op begeleiding van innovatietrajec- ten, en Nextlaw Ventures, waarmee Dentons deelnemin- gen neemt in legal tech start-ups. In november 2017 heeft Dentons Nextlaw In-House Solutions gelanceerd. Via dat platform wordt de kennis en ervaring van meer dan vijf- tig voormalige general counsels, die tegenwoordig part- ner zijn bij Dentons, ingezet voor advisering en begelei- ding van huidige general counsels. ONDERNEMENDE AANPAK “Uiteraard is ook Dentons’ wereldwijde aanwezigheid een belangrijke onderscheidende factor”, zegt Marien Gle- rum, CEO bij Dentons Boekel in Amsterdam. Met ruim 8800 juristen in veertig praktijken richt Dentons zich op 24 sectoren. “Een substantieel deel van de omzetgroei die we sinds de fusie maken is het gevolg van opdrachten van relaties van Dentons. En onze eigen klanten kunnen we nu ook in andere landen bedienen. Steeds meer cliënten vragen daarom. Ons kantoor maakte al deel uit van een internationaal netwerk van onafhankelijke kantoren, maar kan nu gebruikmaken van een geïntegreerd net- werk met een kwaliteitskeurmerk, waarbij meer dan vijf- honderd advocatenkantoren in ongeveer tweehonderd landen zijn aangesloten. Desgewenst kunnen we tijdelijk specialisten van andere vestigingen inzetten.” Kosten voor ICT, compliance en cybersecurity worden we- reldwijd verdeeld. “Nu we gebruik kunnen maken van Dentons’ systemen is ook het samenwerken efficiënter geworden. Voor bepaalde klanten hadden we al portals in- gericht waarin we informatie met hen delen ten aanzien van bijvoorbeeld financiële zaken als factu- ren, maar dit kan nu op grotere schaal. Der- gelijke veranderingen zijn misschien niet hemelschokkend, maar wel noodzakelijk om de relatie met klanten op de lange ter- mijn te kunnen behouden.” Dentons heeft geen hoofdkantoor en geen dominante cultuur. Deze polycentrische be- nadering spreekt volgens Glerum vooral on- dernemende juristen aan. “Er is veel lokale vrijheid, bijvoorbeeld bij het bepalen van ta- rieven en klantenportefeuille. Onze besluitvormingsprocessen gaan snel. Klanten waarderen zo’n ondernemende aanpak. Onze grootste uitdaging is nu om ervoor te zorgen dat ook cliënten in de Nederlandse markt Dentons nog duidelijker zullen herkennen.” INNOVATIE Met 77 kantoren in 47 landen en wereldwijd 4200 advocaten is Ba- ker McKenzie na Dentons het grootste advocatenkantoor ter we- reld. In de Amsterdamse vestiging werken ongeveer tweehonderd advocaten, fiscalisten en notarissen, die zowel nationale als internationale cliënten adviseren. Om de grensoverschrijdende dienstverlening aan klanten verder te verbeteren heeft Baker McKenzie be- sloten de organisatiestructuur te vereenvoudigen. Sinds 1 juli vormen acht vestigingen in Europa, het Midden-Oos- ten en Afrika één financieel geïntegreerd onderdeel van het wereldwijde advocatenkantoor. Deze kantoren, waar- onder Baker McKenzie Amsterdam, delen de kosten en maken deel uit van dezelfde winst pool . Volgens het kan- toor bevordert dit de stroomlijning van werkprocessen en de samenwerking tussen advocaten in verschillende lan- den. Ook leidt dit tot meer ruimte voor investeringen. Uit- eindelijk wil het kantoor wereldwijd naar drie pools . “Met de vereenvoudigde structuur maakt het niet uit of iemand een afspraak maakt met een advocaat in Nederland of En- geland”, zegt Gerard Wentink, Director Business Develop- ment bij Baker McKenzie Amsterdam. “We zijn dan echt één bedrijf.” Zijn kantoor zag jaren geleden al dat het vooral “voor- waarts” moet om zich te kunnen blijven onderscheiden van concurrenten. “De omvang van onze organisatie maakt het makkelijker in innovatie te investeren. Daar- bij kunnen wij van landen over de hele wereld leren, en zij van ons. Systemen die ontwikkeld wor- den zijn daarbij niet leidend, het gaat cli- ënten vooral om de wijze waarop gewerkt wordt. We zijn een advocatenkantoor, maar ondersteunen klanten steeds vaker ook bij implementatie. Bij ons in Amster- dam geloven we in het samen met de klant ontwikkelen van producten, die we daarna ook bij andere klanten kunnen introduce- ren. Onze mensen publiceren over uiteen- lopende onderwerpen. Wij bekijken hoe we “DESGEWENST KUNNEN WE SPECIALISTEN VAN ANDERE VESTIGINGEN INZETTEN” ONDERSCHEIDEND VERMOGEN Marien Glerum (Dentons Boekel): “Dentons’ wereldwijde aanwezigheid is een belangrij- ke onderscheidende factor.”

RkJQdWJsaXNoZXIy ODY1MjQ=