Mr.

Mr. 5 2018 / 39 beoogt de onderlinge samenwerking en kennisdeling te be- vorderen en het projectmanagement efficiënter te maken. “Verschillende andere bedrijven zijn ook geïnteresseerd. Met deze aanpak kunnen we met internationale kantoren concurreren.” Kennedy Van der Laan werkt constant aan het efficiënter en effectiever maken van de eigen werkprocessen. “We doen er alles aan om topkwaliteit te leveren, en onze werk- processen worden daarom onderworpen aan constante op- timalisatie. Wij realiseren ons terdege dat onze diensten en werkwijze strak moeten blijven aansluiten bij de veran- derende werkprocessen en behoeften van onze klanten.” PARTNERAANDACHT Anders dan de hierboven genoemde kantoren heeft Ploum in Rotterdam een meer nationale praktijk. “Met regelmaat vragen buitenlandse kantoren of we willen toetreden tot hun netwerk of willen fuseren, maar wij kiezen er bewust voor om een middelgroot nationaal kantoor te zijn, toe- gankelijk met veel partner-aandacht. Wij doen zeker inter- nationaal werk, maar gebruiken daar per land door ons ge- kozen kantoren voor”, zegt medoprichter en managing partner Rutger Ploum. “Met onze aanpak zijn we al 22 jaar succesvol. Steeds vaker vragen middelgrote en grote concerns ons als tweede of derde kantoor voor hun nationale werk, naast de hele grote kantoren.” Om bedrijven zo breed mogelijk in het hart van hun bedrijfsvoering te kunnen adviseren heeft Ploum, dat tot 1 februari Ploum Lodder Princen heette, alle relevante juridische vakkennis en praktijker- varing in huis, aangevuld met specialisten op het gebied van bijvoorbeeld privacyrecht. “We zijn heel sterk in de industriële sector en in de sectoren energie, transport en logistiek en zorg en hebben een aantal toonaangevende secties, zoals op het gebied van M&A, energierecht, bestuursrecht, IP en ar- beidsrecht. M&A is een core issue . Als je je specialiseert in een sector en daarin steeds verder een track record opbouwt komen nieuwe klanten vanzelf met mooi werk naar je toe.” Waar klanten vroeger jarenlang trouw bleven aan hetzelfde advo- catenkantoor kiezen ze nu veel meer voor een kortetermijncontact, en vaak ook voor een specifieke advocaat, aldus Ploum, en waar vroeger vooral per uur werd gefactureerd, worden nu vaak fixed fees afgesproken. “Klanten vragen ook steeds va- ker om dienstverlening die wel aan de advocatuur gelieerd is, maar niet alleen juridisch-in- houdelijk is. Zo vroeg een klant pas naar iemand met HR-erva- ring. Daarin proberen wij te voorzien.” LEUK EN ENERGIEK Bij de interne bedrijfsvoering ligt bij Ploum de nadruk op effi- ciëntie, veiligheid en snelheid. “Onlangs sprak ik een Engelse advocaat over de op zijn kantoor geïntroduceerde digitalisering van due diligen- ces. Tien jaar geleden hielden veertig medewerkers zich twee weken met een due diligence bezig, nu gebeurt dit door vier mensen in twee dagen.” Innoveren is volgens hemmakkelijker met een jong team. Daarnaast is er ruimte voor wat hij ‘veruiling’ noemt. “Compagnons die bij andere topkantoren op hun zestigste moeten vertrek- ken, maar graag nog vijf of zes jaar door- werken zijn bij ons welkom. Verder willen we vooral een leuk en energiek kantoor zijn. Samen sporten, maatschappelijk verant- woord ondernemen en goede dingen doen voor de stad. Ons onderscheid zit hem dan ook onder andere in de cultuur waardoor wij klanten kunnen helpen zoals je je beste vriend zou helpen. Dat is ook wat onze ko- mende campagne gaat uitstralen.” Ploum wil graag verder uitbreiden. “In de komende vijf jaar willen we elk jaar vijf tot tien nieuwe mensen aannemen, onder wie com- pagnons met M&A-expertise, maar ook advocaten met andere disciplines zijn welkom, als ze maar heel onderne- mend zijn. Van klanten horen we vaak dat ze het waarderen dat wij een laagdrempelig, zeer resul- taatgericht kantoor zijn waar- van de medewerkers denken als ondernemers. Vooruitzien, snel- heid, daadkracht, no nonsense, de mouwen opstropen en met el- kaar de klus klaren, dat moet ieder- een, van student-stagiaire tot compag- non, bij ons laten zien.” “ONZE CULTUUR IS ZO DAT WIJ KLANTEN KUNNEN HELPEN ZOALS JE JE BESTE VRIEND ZOU HELPEN” ONDERSCHEIDEND VERMOGEN Rutger Ploum (Ploum): “Wij kiezen er bewust voor om een middelgroot nationaal kantoor te zijn.”

RkJQdWJsaXNoZXIy ODY1MjQ=