Mr.
Mr. 5 2018 / 57 H et huis van de moskee van Kader Abdolah voelt voor mij als voorbode van de heden- daagse problematiek om- trent radicalisering. Het verhaal speelt zich af in het kleine islamitische dorpje Senedjan in Iran waar Aga Djan, de pater familias van de moskee, en zijn gezin zijn gehuisvest. Vanuit het huis van de mos- kee wordt de geschiedenis van Iran be- schreven. De tijden veranderen wanneer de samenleving wordt geconfronteerd met modernisering. Tradities komen on- der druk te staan, waarbij de ayatollahs met harde hand toezien op het behoud er- van. Als tegenhanger van dit fundamen- talisme wordt in het boek ook de gema- tigdheid en zachtheid van de islam verkondigd. Dit zachte karakter van de is- lam vormt voor mij de tempering van het vertekende beeld van de islam dat van- daag de dag over onze maatschappij woe- kert. Van complexiteit binnen een samenleving naar complexiteit van een individu. Gehei- me kamers van Jeroen Brouwers is een nete- lig verhaal over een afgekeurde docent geschiedenis, Jelmer van Hoff. Jelmer ver- keert in een uitzichtloze situatie waarbij zijn huwelijk met zijn echtgenote, Paula, aan een zijden draadje hangt. Zij hebben een geestelijk gehandicapte dochter, Han- neke. Het verhaal krijgt een verrassende wending als Jelmer zijn jeugdliefde Daphne weer ontmoet. Brouwers verwijst bij deze ontmoeting naar een prachtig citaat uit Vergili- us’ Aeneis : “Dit was de eer- ste dag van de dood en de eerste oorzaak van ramp- spoed.” Het is een subtiele hint naar het tragische einde van het boek. Geheime ka- mers duidt op de duistere kamers van menselijke geheimen die op noodlottige wijze een drastische wending kunnen ge- ven aan een gewoon mensenleven. Dit boek heeft mij geleerd dat eenieder, en dus ook een cliënt, geheime kamers heeft. Mede door deze les bekijk en analyseer ik elke zaak met een kritisch oog en een scherpe blik. Tot slot de literaire thriller The lovely bones HET NACHTKASTJE VAN SHEEVANI BHARATSINGH Op het nachtkastje van advocate Sheevani Bharatsingh liggen vooral lite- raire klassiekers. Haar leesvoer bestaat vaak uit wat oudere romans die ze als scholier met bewondering en soms verontwaardiging heeft gelezen en die ze nu herleest. Voor de afwisseling staat er zo af en toe een literaire thriller op het menu. DOOR SHEEVANI BHARATSINGH van Alice Sebold. Dit boek heb ik na een lange dag op kantoor in één adem uitgele- zen. Het verhaal begint met de aankondi- ging van de dood van de veertienjarige Susie Salmon. Susie is op gruwelijke wij- ze vermoord. Niemand weet hoe en door wie, behalve Susie zelf. De politie blijft in het duister tasten en slaagt er niet in de dader te ontmaskeren. Vanuit de hemel probeert Susie contact te leggen met haar familie, maar moet daarbij ook met lede ogen toezien dat de onmacht van haar ouders het gezin ten gronde lijkt te rich- ten. Het is een meeslepend verhaal waar- bij sterke familiebanden, verdriet en rouw de boventoon voeren. Bij het dichtslaan van deze diep ontroerende pageturner stond Susie Salmon voor altijd in mijn ge- heugen gegrift. Sheevani Bharatsingh is advocaat bij The Law Factor in Hilversum.
RkJQdWJsaXNoZXIy ODY1MjQ=