Mr.

10 / Mr. 4 2018 NIEUWS DIGITALISERING ADVOCATEN VINDEN STOPPEN MET KEI GEEN OPTIE De digitalisering van de rechtspraak één grote flop? Advo- caten die reeds digitaal geprocedeerd hebben willen graag dat de digitalisering verder wordt ontwikkeld. “Stoppen is geen optie.” D e kritiek op de Raad voor de rechtspraak is niet van de lucht sinds deze half april aankondigde de koers voor de digitali- sering van de rechtspraak drastisch te wijzigen en minister Dekker het project daarop voorlopig heeft stilgezet. De kosten van het het project Kwaliteit en Innovatie (KEI), in 2012 geschat op 7 miljoen, zijn inmiddels opgelopen tot 220 miljoen euro. Dekker gaat eerst in gesprek met de Raad en zal voor 1 juli de Tweede Kamer informeren over de uitkomst daarvan. Sinds de start van KEI is een aantal rechtsgebieden gedigitali- seerd. Zo is het toezicht van de rechters op professionele be- windvoerders volledig digitaal. Waar het misging was in het civiel recht, dat in 2017 in vijf fases volledig zou worden gedigi- taliseerd. Maar het project is blijven steken voor de eerste stap voltooid was. De rechtbanken Gelderland en Midden-Nederland werken sinds november 2016 mee aan een pilot. Daar is de eer- ste fase, Civiel 1.0 in de wandelgangen, sindsdien in werking. Hier is het verplicht om digitaal te procederen in civiele han- delsvorderingen met een belang vanaf 25.000 euro. Bij Dirkzwager advocaten & notarissen worden veel civiele handelsvorderingen digitaal verricht. Kennismanager Mark Jansen: “Er wordt natuurlijk veel gezegd over de digitalisering, maar als je kijkt naar onze kant van de zaak dan loopt het alle- maal wel. Dan bedoel ik niet dat het zonder hobbels gaat, maar daar waar we problemen tegenkomen, kunnen we die ook direct oplossen. De communicatie met de rechtspraak ver- loopt ook goed.” Stoppen met digitalisering is volgens hem dan ook geen optie. “We hebben veel investeringen gedaan, en mensen opgeleid. Maar los daarvan: als je dit vergelijkt met vroeger, kun je al spreken van winst wat efficiency be- treft. Toen moest je processtukken in negenvoud op papier af- drukken en laten versturen door koeriers. Dat gaat nu allemaal met een druk op de knop.” Peter Peer- bolte, ICT- manager van Van Veen Advo- caten in Ede, noemt beweringen dat de digi- talisering geheel zou zijn geflopt ‘je reinste nonsens’. “We zijn niet enthousiast over de manier waarop de Rechtspraak het heeft aangepakt, en dat de advocatuur hele- maal niet bij het proces werd betrokken. Maar als je kijkt wat er bereikt is, gaan we de goede kant op.” Peerboltes kantoor moet vanwege zijn ligging in Gelderland al vaak digitaal te werk. “Het maakt het werk een stuk makkelijker. Natuurlijk is het nog nieuw. Daarbovenop waren toevallig de eerste zaken die wij digitaal moesten doen complexer dan gebruikelijk. Daar moes- ten we even doorheen.” Remco Smith van Fundament Advocatuur in Rotterdam heeft inmiddels twee zaken digitaal afgehandeld. Hij zegt “in zijn algemeenheid positief” te zijn over de wijze waarop dat ging. “Het is heel prettig om er niet meer voor te hoeven zorgen dat de processtukken in papiervorm ergens een dag van te voren moeten zijn. Dat er geen fax meer verstuurd hoeft te worden, heeft ook een meerwaarde. Toen ik een fout maakte bij het in- voeren van de processtukken, gaf het programma dat meteen aan. Dat werkt heel plezierig.” Ook hij ziet een uitbreiding van Civiel 1.0 over heel Nederland zitten, al moeten daarvoor de startproblemen wel opgelost zijn. “Zoals altijd bij dit soort digi- tale processen, zijn er wat kinderziektes. Daar is het ook een pilot voor. Zo kon je eerst maar één bestand tegelijk uploaden, en kon je niet een heel dossier in één keer downloaden. Beide problemen zijn inmiddels opgelost.” Bedrijfswaardering in een geschil, wie maakt het verschil? Goeie vraag. ® Meer weten over het antwoord op deze goeie vraag? Ga naar grantthornton.nl/advocatuur of bel met onze specialist in waardering bij schade en geschillen Arjan Visser via 088 676 9172. © 2018 Grant Thornton Forensic & Investigation Services B.V. Alle rechten voorbehouden.

RkJQdWJsaXNoZXIy ODY1MjQ=