Mr.

Mr. 4 2018 / 41 mentactiviteiten zijn ook onze advocaten nauw betrokken.” Een student-stage is volgens Saelens bij uit- stek een kans om te ervaren hoe het is om bij CMS te werken. “Elk jaar kunnen tachtig tot negentig student-stagiaires bij ons aan de slag. We bieden een serieus programma, waarbij ze echt meedraaien in de praktijk. Ook nemen we ze mee naar een bootcamp- workout, die wekelijks wordt georgani- seerd. Vinden studenten het leuk bij ons en zijn ze goed, dan houden we contact of zorgen we ervoor dat ze advo- caat-stagiaire worden.” Dat CMS een groot internationaal kantoor is spreekt stu- denten aan, aldus Saelens. “Nieuwe medewerkers hebben al snel contact met collega’s in het buitenland. Soms ko- men internationale cliënten met kwesties waarbij andere jurisdicties aan de orde zijn. Dan kunnen we heel snel een internationaal team inzetten. Zo bedienen we de cli- ënt met de expertise vanuit meerdere landen. Met regel- maat gaan er medewerkers op secondment. ” Voor innovatie heeft CMS veel aandacht. “Studenten vinden het interessant dat we niet alleen zeggen dat we ons met dit thema bezighouden, maar het ook echt dóen. Zo werken we met ORTEC Data Science en IBM Watson aan een pilot met artificial intelligence. En we doen veel op het gebied van blockchain. Op onze kantoren proef ik veel on- dernemerschap en onderne- mingszin.” JONGE MEESTERS Als kantoor van de landsad- vocaat heeft Pels Rijcken & Droogleever Fortuijn een bijzonde- re praktijk. “Maar wij treden niet alleen op voor de Staat. Ook toe- zichthouders, de vier grote gemeenten, provincies en (internationale) ondernemingen behoren tot onze klanten”, benadrukt Robin Funnekotter, hoofd Recruitment en opleidingen bij Pels Rijc- ken. “Studenten percipiëren overheden wel eens als minder dynamisch. Ten onrechte, over onze zaken lees je dagelijks in de krant, en dan niet alleen in het FD . Wij houden ons bezig met grote maatschappe- lijke thema’s als duurzaamheid, klimaat en digitale transformatie. Dat spreekt stu- denten aan, merken wij.” Volgens Funnekotter vinden studenten sfeer en cultuur steeds belangrijker bij de keuze van hun baan. “Wij willen studenten een goed beeld geven van de prettige cultuur en informele sfeer bij Pels Rijcken. Dat lukt ook goed. Na een bezoek aan ons kantoor laten studenten vaak weten dat ze de sfeer verrassend infor- meel en prettig vinden.” In 2013 startte het kantoor de arbeidsmarktcampagne ‘De jonge meesters van Pels Rijcken’. Hiervoor vereeuwigde fotografe Marie Cécile Thijs enkele modellen als jonge ad- vocaten zoals ze hadden kunnen figureren op schilderijen van beroemde, oude Hollandse meesters. Via een QR-code komen de jonge meesters tot leven in online films en no- digen ze de kijker uit voor een persoonlijke kennisma- king. “Onze naamsbekendheid is daardoor significant verbeterd.” Vijf jaar later is Pels Rijcken toe aan een verdere in- novatieve stap in de employer branding . Het kantoor is bezig met een nieuwe campagne. MR. Z EN HAAGS HOPPEN Om studenten te laten ervaren hoe het is om bij Pels Rijcken te werken organiseert het kantoor ieder jaar ‘Mr. Z’, een driedaagse business course voor eind bachelor- en begin masterstudenten, waar- van de laatste editie in mei plaatsvond. “Net als in een game nemen studenten het in teams te- gen elkaar op in een fictieve zaak. Daarbij ko- men allerlei praktijksituaties aan de orde waar- mee een advocaat-stagiaire in het echte leven ook te maken kan krijgen. De studenten werken toe naar een slotpleidooi bij de Raad van State of de Hoge Raad. Gedurende deze drie dagen zijn er natuur- lijk ook veel sociale activiteiten om kennis te maken met onze medewerkers.” Daarnaast organiseert Pels Rijcken met Bird & Bird en BarentsKrans het studentenevent ‘Haags Hoppen’, dat in mei voor de derde keer werd gehouden. Derde- jaars bachelor- en masterstudenten kunnen op één Robin Funnekotter (Pels Rijcken): “Sfeer en cultuur zijn voor studenten steeds belangrijker bij de keuze van een baan.” “DAT WIJ ONS BEZIGHOUDEN MET GROTE MAATSCHAPPELIJKE THEMA’S SPREEKT STUDENTEN AAN” RECRUITMENT

RkJQdWJsaXNoZXIy ODY1MjQ=