Mr.

Mr. 2 2018 / 41 WILT U DEALS MELDEN? MAIL AAN DEALS @MR-MAGAZINE.NL DEAL PARTIJEN ADVISEURS Koninklijke Euroma, een Nederlandse produ- cent van kruiden en specerijen, neemt zijn Ne- derlandse branchegenoot Intertaste, vergelijk- baar in grootte, over. De nieuwe combinatie telt 500 werknemers die jaarlijks 220 miljoen euro omzetten. Euroma (Robert Hoogstra) Allen & Overy (Karine Kodde, Jasper de Jong) Intertaste Recoup advocaten (Willem van Nielen), INGEN HOUSZ (Matthijs Ingen-Housz) ces met Inflexion en zijn adviseurs tot closing in een zeer korte tijd van slechts tien dagen afgerond. Inflexion gaf aan nog niet eerder te hebben deelgenomen aan een closing die dusdanig vlot verliep en goed georga- niseerd was; een mooi compliment voor de plezierige en efficiënte samen- werking tussen de dealteams van Osborne Clarke en Taylor Wessing.” DEAL IN DE PUZZELWERELD Keesing Media, uitgever van puzzelboekjes, neemt branchegenoot Sanders Puzzelmedia over. Het is voor Keesing, dat eerder onderdeel was van Telegraaf Media Groep, de tweede overname in korte tijd: in september vorig jaar werd al Eye to Eye Puzzles ingelijfd. Adviseurs Keesing Media Group BV, Ergon Capital Partners III SA: Baker McKenzie (Casper Banz, Joost Polman, Frederik Eveleens Maarse, Adinda Karperien, Dominique Maes, Davinia Martens, Steve Nuyts) Adviseurs Kiekis Hieris BV: Visser & Van Solkema Advocaten (Sijbolt van Solkema) Casper Banz, dealmaker voor Baker & McKenzie: “Ergon, de meerder- heidsaandeelhouder van Keesing die als koper van Kiekis Hieris op- trad, is een vaste klant van Baker McKenzie. Bij deals rond familiebedrij- ven speelt vaak terecht en begrijpelijk wat meer historie en emotie: het gaat meestal om het afscheid nemen van een levenswerk. En dat kan pijn doen, hoe verstandig de deal zakelijk en rationeel gezien ook moge zijn. “Tijdens de closing van de deal hebben we last gehad van een langdurige hack bij ABN AMRO. Toch is alles uiteindelijk goed afgerond en hebben we goed samengewerkt met de adviseurs van de wederpartij, waaronder Sijbolt van Solkema, die ik nog uit mijn studietijd in Leiden ken.” NOG TE BOUWEN KANTOREN ASICS EN DANONE VERKOCHT 90 North neemt samen met joint venture-partner Audacia Capital twee naastgelegen hoofdkantoren van ASICS en Danone in Hoofd- MBO BIJ NEDERLANDSE CALCO GROUP Via een managementbuy-out heeft investeerder Inflexion Private Equity Partners een meerderheid van de aandelen in Calco Group verkregen. Dat bedrijf, in 2004 opgericht, is leverancier van geout- sourcete IT-wervings- en trainingsdiensten aan bluechipbedrijven in met name de financiële en verzekeringswereld. Adviseurs Inflexion Private Equity Partners: Taylor Wessing (James Goold, Edwin de Rooy, Willem Thijssen), PwC Adviseurs Calco Group: Osborne Clarke (Cristine Brinkman, Geoffrey Beurskens, Guusje Cornelissen, Niels Dolk, Michelle Pagie), BCMS (Derk Kropholler), EY Adviseurs management Calco Group: Van Doorne (Onno Boerstra, Ellen Kok) Cristine Brinkman, dealmaker voor Osborne Clarke: “BCMS heeft ons, en an- dere juridische adviseurs, bij cliënten geïntroduceerd als mogelijke dealad- vocaat, waarna we traditioneel hebben gepitcht en vanwege onder meer onze vernieuwende aanpak, sectorexpertise en goede klik met cliënt was er een match. Samen met BCMS (Derk Kropholler) en cliënten is het proces zorg- vuldig voorbereid; BCMS heeft diverse lokale en internationale kopers be- reikt die elk hun eigen beweegredenen hadden om te kijken naar de deal. Daarnaast lag er een aantrekkelijk investeringsvoorstel op tafel, namelijk het businessmodel van Calco, de marktdynamiek en de groeimogelijkheden – vergelijkbaar met die van FDM, een bedrijf waar Inflexion eerder in investeer- de voordat het dit bedrijf in 2014 succesvol naar de beurs bracht in Londen. “Het businessmodel van Calco biedt veel potentie voor uitbreiding naar andere landen, zoals bijvoorbeeld het Verenigd Koninkrijk, waar Inflexion ook al een track record heeft, en Duitsland. In het kader van de voorbereiding van de deal, is het business model vanuit juridisch per- spectief dan ook in diverse andere landen in kaart gebracht. Naast de uitbreiding van het business model naar andere jurisdicties, wekte de verkoop van Calco ook veel belangstelling van niet-Nederlandse partij- en. Uitdagend was dan ook om met de koper tot een vergelijk te komen op diverse juridische en commerciële punten in de dealdocumentatie waar het verschil tussen de Nederlandse en Britse aanpak zich voordeed. Na- dat door founders en management voor Inflexion was gekozen, is het pro- DOOR MICHIEL ROHLOF Casper Banz Cristine Brinkman

RkJQdWJsaXNoZXIy ODY1MjQ=