Mr.

Mr. 2 2018 / 53 BLOCKCHAIN “CMS is een van de kernpartners van de Dutch Block- chain Coalition, een initiatief van bedrijfsleven, over- heid en kennisinstellingen”, vertelt Van Kranenburg. “Vanuit de gedachte dat blockchain vertrouwen, trans- parantie, welzijn en veiligheid kan brengen, wil de Coa- lition een versnelling creëren in blockchaintoepassingen in Nederland.” Van blockchain, een nieuwe technologie om onder meer de uitwisseling van gegevens te faciliteren, heeft ieder- een wel gehoord. Maar er bestaat nog weinig technische, juridische en andere expertise over. Dat een keten van di- gitale bestanden – blocks − enorme mogelijkheden biedt, staat wel vast. “Zie het als een grote database, een digi- taal grootboek”, zegt Van Kranenburg. “Als je een logis- tiek proces in blockchain zet, bijvoorbeeld de levering van goederen uit China naar Rotterdam, kun je op ieder mo- ment precies zien waar de zending zich bevindt. Via smart contracts spreek je tevoren af wat je doet als er iets gebeurt, bijvoorbeeld met if-then -clausules. In de toe- komst gaan we mogelijk via blockchain belasting betalen en toeslagen ontvangen.” De Dutch Blockchain Coalition heeft drie actielijnen: digi- tal identity , legal en de human capital agenda. Die laatste ac- tielijn leidt Van Kranenburg. Zij heeft vanuit haar ar- beidsrechtelijke expertise bijzondere belangstelling voor en affiniteit met deze actielijn. Dat heeft te maken met de Wet Werk en Zekerheid (WWZ). Over die wet is van al- les te zeggen, maar voor blockchain en andere legal- tech-ontwikkelingen is rele- vant dat de WWZ bepaalt dat werkgevers verplicht zijn hun werknemers scholing te bieden, als zich bijvoor- beeld nieuwe ontwikkelin- gen voordoen. PLATFORMS “Technologische ontwikke- lingen gaan razendsnel”, zegt Mulder. “Sneller dan re- gelgeving, dus die loopt daarop achter. Dat leidt tot geschillen. Een voorbeeld: de Wet op de Kansspelen stamt uit 1964. De wereld van de kansspelen is in meer dan een halve eeuw enorm veranderd. De wet bevat een bevorde- ringsverbod. De Kansspelautoriteit moet dat handhaven. Eind vorig jaar diende bij de Raad van State een zaak om- dat de Kansspelautoriteit een betaaldienstverlener, een partij die het mogelijk maakt met iDEAL te betalen, zag als een bevorderaar van kansspelen. Dat gaat wel heel ver. De Raad van State vond dat ook. Zo ruimmoet je het be- vorderingsverbod niet uitleggen.” Vergelijkbaar met de positie van zo’n betaaldienstverlener is die van een platformbeheerder, eigenlijk een soort tus- senpersoon op internet. Mensen kunnen daar teksten en afbeeldingen delen waar auteursrecht van een ander op rust, of die strafbaar zijn. Van Kranenburg: “Hoe ver gaat de verplichting daarop toe te zien, hoe ver gaat die verant- woordelijkheid?” Een algemene monitorverplichting is er niet, aldus Mul- der. “Dat is voor grote platforms als Facebook ook erg las- tig. Wel kan er bepaalde technologie worden ingebouwd. Zo gebruikt YouTube technologie om auteursrechtelijk be- schermde liedjes te herkennen.” Legal tech biedt steeds meer mogelijkheden. Nieuwe mo- gelijkheden roepen nieuwe vragen op. Van Kranenburg: “Hoe zit het met de privacy, als je informatie binnen een blockchain deelt en verwerkt? Wie moet zich aan wel- ke privacyregels houden op een platform waarop per- soonsgegevens binnen een blockchain worden verwerkt? Dat zijn discussies die wij hier op kantoor en binnen de Coalition voeren. Het is leuk om kennis te delen met als doel het in de markt kunnen zetten van blockchain- toepassingen. We hebben vanuit actielijn drie veel con- tacten met universiteiten en hogescholen. Sommige ken- nisinstituten, vooral hogescholen, zijn al ver met blockchain. Dat geldt ook voor sommige sectoren in het bedrijfsleven, zoals finance en logistiek.”

RkJQdWJsaXNoZXIy ODY1MjQ=