Mr.

Mr. 2 2018 / 55 SENIOR/JUNIOR Katja van Kranenburg (1971) studeer- de aan de Universiteit Leiden en begon in 1998 als advocaat bij Loyens & Loeff. Zij volgde onder meer de PAO Grotius Arbeidsrecht. In 2009 stapte zij naar CMS, waar zij partner is en de Praktijkgroep Employment & Pensions leidt. Van Kranenburg is hoofd van de Human Capital Agenda van de Dutch Blockchain Coalition. Oskar Mulder (1988) studeerde aan de Universiteit van Amsterdam. In 2016 werd hij advocaat bij bureau Brandeis in Amsterdam. Behalve met informa- tierecht, waarbij zijn praktijk zich met name richt op de kansspel-, media- en telecomsector, houdt Mulder zich bezig met privacyrecht, portretrecht en intellec- tueel eigendomsrecht. Mulder is aangesloten bij het team Latijns-Amerikaans van Lawyers for Lawyers. ARTIFICIAL INTELLIGENCE Technologie brengt niet alleen innovatie in het recht zelf, maar ook in de juridische dienstverlening en dus in de be- roepsbeoefening van de advocaat. “Sommigen denken dat de T-shaped lawyer , de advocaat die van alle markten thuis is, de toekomst heeft”, zegt Van Kranenburg. “Maar ik ge- loof daar niet zo in. Het schrijven van code voor een smart contract is specialistisch werk. Wij hebben hier in onze CMS Legal Tech Academy les in gekregen. Om een smart contract in een blockchain te kunnen ‘bouwen’ en tegelij- kertijd alle juridische implicaties te overzien heb je een combinatie van kennis nodig die bijna niemand in huis heeft. Ik denk dat je moet borgen dat technische en juridi- sche specialisten elkaar goed begrijpen om gezamenlijk tot een technologische oplossing te kunnen komen.” Van Kranenburg werkt aan een project met de artificial- intelligence -tool IBMWatson. Een zelflerende, zelfdenkende computer. “Je begint met een brainstormsessie: waar wil- len we het over hebben? Je kiest vervolgens een thema, in dit geval overgang van een onderneming. Je kijkt naar uit- spraken en wetgeving en bepaalt vervolgens wat de rele- vante termen binnen het thema zijn. Die identificeer je. Die entiteiten, zoals dat heet, dump je als data in de com- puter. Zo laad je Watson. Dan gaat er een algoritme over- heen, want je wilt natuurlijk méér maken dan een zoek- machine. Je wilt dat de computer begrijpt wat jij wilt weten, en dat hij iets nieuws toevoegt. Hij moet verban- den kunnen leggen tussen je vraag en de informatie die geladen is, en met een slimme oplossing komen.” Dat proces kost veel tijd. Uiteindelijk gaat het erom of Watson een vraag sneller en kwalitatief hoogwaardiger be- antwoordt dan een advocaat die op de tot nu toe gebruike- lijke manier zoekt. Dat het gebruik van algoritmes zal toe- nemen staat voor Van Kranenburg wel vast. PERSOONLIJK “De invoer van data is uiteraard essentieel”, zegt Mulder. Van Kranenburg beaamt het. “Aan het begin van de keten van artificial intelligence staat altijd een mens. En aan het eind van de keten staat ook weer een mens. Cliënten komen toch ook voor een persoon. Even rustig met een kop koffie verder praten met je cliënt, om erachter te komen waar het nu werkelijk om draait. De vraag achter de vraag achterhalen, dat kan een machine niet. Onze dienstverle- ning kun je niet uploaden. Wij blijven altijd nodig. Hoe langer ik in de praktijk zit, hoe meer ik zie hoe belangrijk persoonlijk contact met cliënten is. Mensen komen naar je toe om wie je bent, met alles wat erbij hoort. Bij jou, Oskar, dus ook je ondernemingszin en de band met je broers. Blijf jezelf, laat zien wie je bent. Ook dat is advo- caat zijn. Dat zou ik jongeren willen adviseren.”

RkJQdWJsaXNoZXIy ODY1MjQ=