Mr.
Mr. lifestyle voorjaar 2018 / 37 CULTUUR die Van Leyden vervaardigde. Het schilderij laat zien hoe de doden op de Dag des Oordeels opstaan uit hun graven om hun lotsbestemming te bereiken. Ze worden meegevoerd door lieflijke engelen of door duivelse figuren. Het Laatste Oordeel is het hoogtepunt uit zijn oeuvre. BEELDENSTORM OVERLEEFD Het schilderij werd in opdracht gemaakt ter plaatsing in de Leidse Pieterskerk. Korte tijd later werd het tijdens de Beeldenstorm met andere kunstschatten in veiligheid gebracht. Vanaf 1874 werd het altaarstuk met de stedelij- ke verzamelingen van Leiden permanent publiek toegankelijk in Museum De Lakenhal. In de afgelopen 450 jaar heeft Het Laatste Oordeel Leiden slechts twee keer verlaten. L ucas van Leyden (1494-1533) werd al vroeg in heel Europa gezien als wonder- kind vanwege zijn sublieme etsen en tekeningen. Zijn prenten met bijbelse en profane onderwerpen vielen op door hun ongekend ver- fijnde gravuretechniek en vertellende kwaliteit. Als tekenaar, graficus en schilder was hij een belangrijke inspiratiebron voor vele generaties schilders, waaronder Rembrandt van Rijn. Rembrandt bracht zijn jeugdjaren door in Leiden en zette er zijn eerste stappen in het schilders- vak. Vanaf eind 16de eeuw tot de verhuizing naar Museum De Lakenhal in 1874, was Het Laatste Oordeel onafgebroken te zien in het Leidse stadhuis. Daar moet Rembrandt het zeker hebben gezien. ONMETELIJKE RUIMTE Opvallend in zijn werk is de suggestie van onmetelijke ruimte. Dit is goed te zien in Het Laatste Oordeel. Dit monumentale drieluik uit 1526-27 is een van de drie altaarstukken Vanwege een grootscheepse restauratie en uitbreiding van Museum De Lakenhal in Leiden is het 16de-eeuwse meesterwerk 'Het Laatste Oordeel' van Lucas van Leyden tot en met 1 september te gast in de Eregalerij van het Rijksmuseum. Het Laatste Oordeel van Lucas van Leyden TE GAST UIT LEIDEN DE TOP 3 VAN WARD AERTS, ADVOCAAT-PARTNER LITIGATION & INSOLVENCY, AKD Leukste culturele uitje: Paris Photo, FOAM, Nederlands Fotomuseum Mooiste kunstwerken: Anton Corbijn – foto Johnny Cash (Nashville 1994), Pieter Hugo – foto uit serie Hyena Men, Richard Mosse – foto uit serie The Enclave Afknapper: mensen die zeggen dat een foto geen kunst is omdat ze die zelf ook hadden kunnen maken
RkJQdWJsaXNoZXIy ODY1MjQ=