Mr.

Wat als de Tech jongens in de advocatuur stappen? Legal en Tech, een wereld van verschil zou je denken. Maar is dat wel zo? Verschillen beide werelden echt zoveel van elkaar als je in eerste instantie zou denken? In de praktijk blijkt dat de branches soortgelijke uitdagingen hebben. Beiden zouden graag opschuiven in de waardeketen, kampen met krapte op de arbeidsmarkt en hebben een businessmodel dat hen beperkt. Door goed te kijken naar andere branches, die soortgelijke uitdagingen al lang hebben opgelost, kun je sneller, beter en slimmer innoveren. Dit wordt ook wel cross sector innovatie genoemd. Cross sector innovatie wordt vandaag de dag nog te weinig toegepast, maar zou de uitkomst kunnen zijn voor de uitdagingen waar zowel Legal als Tech mee worstelen. Marc Gelissen, oprichter van een viertal succesvolle Tech bedrijven, werkt al jaren voor de Legal sector. Hij herkent de bovenbeschreven uitdagingen en heeft deze in zijn bedrijven op een creatieve manier opgelost. Plaats in de waardeketen In een studie van de Corporate Executive Board (CEB, onderdeel van Gartner), werd aan belanghebbenden in een B2B inkoopproces gevraagd om het punt aan te geven waarop een organisatie een leverancier bij het traject betrekt. Het antwoord was schrikbarend, pas als de organisatie al 57% door het proces heen is wordt een leverancier aangehaakt. Uit datzelfde onderzoek bleek dat op 37% van het traject de kans het grootst is dat een project gestopt wordt. Potentiële leveranciers zijn op dat moment nog niet eens op de hoogte van het bestaan van het project en missen zo veel kansen. Het is dus voor een leverancier van groot belang dat je eerder bij de (potentiële) klant in beeld komt. ‘Door niet louter gezien te worden als leverancier, maar als een betrouwbare partij die de business van de klant proactief adviseert, problemen voorkomt of als ze ontstaan, deze zeer snel deskundig analyseert en sterke oplossingen aandraagt kom je eerder aan tafel bij de klant,’ meent Gelissen. ‘Wij hebben deze uitdaging opgelost door sterke business consultancy aan ons portfolio toe te voegen. De klant is ons hierdoor gaan zien als een waardevolle sparringpartner.’ Hij vervolgt: ’De business consultants spreken de taal van de klant, kennen de branche en weten dus wat er speelt. Binnen onze bedrijven is er vooral veel kennis van de Legal, Accountancy, Financial Services en Insurance sector. Toevoegen van business consultancy is slechts een deel van de oplossing’, meent Gelissen. ‘De hele organisatie moet zich ervan bewust zijn dat het bedrijf niet alleen als “Tech” handjes gezienmoet worden, maar als strategisch sparringpartner. Een partner die niet alleenmooie rapporten schrijft, maar ook in staat is omdaad bij het woord te voegen en direct zaken kan realiseren.’ Dit is een belangrijke cultuurwijziging geweest binnen zijn bedrijven. Ervaring leert, dat de Legal wereld dezelfde uitdaging heeft. Ook voor advocatenkantoren is het belangrijk om veel eerder in het proces aan te schuiven bij de cliënt. Dit kan onder meer door te focussen op preventie en de rechterhand te worden van de top van de organisatie. Dit is echter alleenmogelijk als je kennis van een specifiekemarkt hebt en specialisten kunt aanbieden, die de directie van de cliënt helpen om strategische keuzes te maken, risico’s te identificeren en te mitigeren. Het betekent dat je als advocatenkantoor keuzes moet maken voor specifieke sectoren. Minder is uiteindelijk meer en strategisch denken zit vol met belangrijke keuzes. Hoe win je de “War for Talent” Een tweede grote uitdaging die voor zowel Legal als Tech geldt is het binnenhalen en vasthouden van de beste mensen. Maar hoe onderscheid je je van je concurrent en zorg je dat de talenten juist voor jóuw bedrijf kiezen? Gelissen ervaart dat de cultuur van een bedrijf vaak de doorslaggevende factor is in de keuze van de sollicitant. ‘Binnen onze groep bedrijven hebben we een duidelijke cultuur die niet alleen op papier leeft, maar door de hele organisatie heen voel- en zichtbaar is.’ De cultuur binnen de bedrijven van Gelissen is gebaseerd op 4 P’s: Plezier, Passie, Prestige en Professionaliteit. ‘Door de cultuur goed te definiëren en eenduidig te implementeren wordt het voor de potentiële nieuwe collega duidelijk in wat voor een bedrijf hij of zij terecht komt. De beschreven cultuur voelt een sollicitant als hij of zij een dagje bij ons meeloopt om te onderzoeken of wij echt de juiste plek zijn voor de sollicitant. De cultuur moet niet alleen een verhaal op papier zijn, daar prikt iedereen doorheen.’ aldus Gelissen. Ingezonden mededeling Door samen te investeren creëren we een gezamenlijk belang tussen klant en leverancier waardoor we naar een gedeeld succes werken.” Marc Gelissen - Oprichter bizzomate “

RkJQdWJsaXNoZXIy ODY1MjQ=