Mr.

Mr. 7 2018 / 49 dellen. Voor de toekomst is hij aan het kij- ken naar een goed digitaal dicteersysteem en een geautomatiseerd dossiersysteem. “In zekere zin is het goed dat ook kleine kantoren min of meer worden gedwongen te digitaliseren en te specialiseren. Ander- zijds knelt het dat kleine kantoren die nu prima juridische bijstand bieden, in de toe- komst mogelijk in de problemen raken om- dat ze simpelweg niet beschikken over de juiste technologie.” OVERLEVEN Ivar Timmer, onderzoeker bij het lectoraat Legal Manage- ment en hoofddocent bij de master Legal Management van de Hogeschool van Amsterdam, herkent het beeld dat door Van Passel wordt geschetst. “Toegang tot de meest basale databanken betekent voor kleine kantoren vaak al een forse investering. En dan heb je het nog niet eens over de ontwikkeling of toepassing van geavanceerdere programma’s.” En dat terwijl juridische hulpprogramma’s ook voor klei- ne kantoren een uitkomst kunnen bieden. Linda Fleer, advocaat bij SRK Rechtsbijstand, deed in 2017 aan de Erasmus Universiteit onderzoek in hoeverre legal tech ontwrichtend kan zijn voor de advocatuur. Daarin con- cludeerde zij eveneens dat kleine kantoren in de knel kunnen raken omdat zij de investeringen niet zelf zou- den kunnen dragen en geen ICT-kennis in huis hebben. Om die reden zouden kleine kantoren dan ook de samen- werking met andere kantoren moeten opzoeken. “Zoals het nu loopt kunnen legaltechprogramma’s ook behulp- zaam zijn bij het verwerken van de meer standaardza- ken, wat doorgaans de core business is van kleine kanto- ren met een algemene praktijk”, zegt Fleer. “Maar dit soort kantoren, die bijvoorbeeld ook nog draaien op toe- voegingspraktijken, zijn al aan het overle- ven. De investering in ICT en andere legal tech is voor hen niet bereikbaar.” VERDIEPEN De Lexxyn-groep, een samenwerkingsver- band tussen acht ICT-bedrijven die software- pakketten en andere digitale tools leveren aan advocatenkantoren, adviseert advoca- tenkantoren over welke computersoftware voor hen relevant is. “Als klein kantoor hoef je bijvoor- beeld lang niet dezelfde investeringen te doen en dezelfde software aan te schaffen als een internationaal kantoor”, zegt operationeel manager Claudia Heemskerk. “Maar het is wel van belang dat ook kleine kantoren ervoor zorgen dat zij niet helemaal blind zijn voor de ontwikkelingen.” Heemskerk raadt kleine en middelgrote kantoren aan zich te verdiepen in wat de mogelijkheden zijn. “Kleine kantoren hoeven zich nu nog geen zorgen te maken, maar het is wel zaak dat zij zich er tijdig in verdiepen. Er zijn tal van bijeenkomsten waar de nieuwste ontwikke- lingen worden gepresenteerd, zoals PLEIT, het jaarlijkse gratis congres voor de juridische sector.” UITGELEZEN KANS Van Passel ziet kansen voor leveranciers en ontwikkelaars van software. “Ongeveer de helft van de advocaten in Ne- derland werkt op een klein kantoor of als eenpitter. Het zou dus voor leveranciers ook een uitgelezen kans zijn om systemen en software aan te bieden die deze doelgroep be- ter en betaalbaarder bedienen.” Volgens Timmer ligt de bal bij de overheid. “Ik kan me niet voorstellen dat het vanuit de kant van de kleine kan- toren zelf wordt opgelost. Die zitten al heel krap. Je zou je daarentegen kunnen voorstellen dat er vanuit de gefinan- cierde rechtsbijstand tools worden aangeboden.” VOOR DIT ARTIKEL SPRAKEN WIJ MET: Linda Fleer, advocaat bij SRK Rechtsbijstand Claudia Heemskerk, operationeel manager Lexxyn Groep Paul van Passel, advocaat bij Alkemade &Van Passel Ivar Timmer, onderzoeker/hoofddo- cent Hogeschool van Amsterdam LEGAL TECH “KLEINE KANTOREN MOETEN WEL ZORGEN DAT ZIJ NIET BLIND ZIJN VOOR DE ONTWIKKELINGEN”

RkJQdWJsaXNoZXIy ODY1MjQ=