Mr.

Mr. 7 2018 / 55 I t crossed my mind, zegt Jasper Hagers, advocaat bij Blenheim. Hij is een fana- tiek blogger en staat op de drempel: ga ik ook vloggen of toch niet? “Ik heb vlogs van advocaten gezien en weet niet of mensen met een echt probleem daarop zitten te wachten”, zegt hij wat vertwijfeld. “Aan de andere kant: ik denk wel dat het iets ople- vert, als je het goed doet. Want het kan je zaak ook géén goed doen.” Hij zag eens een vlog van een advocaat die een zaak bespreekt: te juridisch- technisch. “Dat vinden alleen andere advocaten leuk, en dat is niet de juiste doelgroep.” Je kunt beter vloggen dan bloggen, reageert Layla van Egeraat van De Vlog Academy, die cursussen zakelijk vloggen en video editen aanbiedt. “In beide gevallen laat je je expertise zien, vergroot je je online zichtbaarheid en krijg je bovenal meer klanten. Vooral met vloggen kun je meer volgers krijgen, en vervolgens mogelijk ex- tra zaken.” Vloggen is de toekomst: “Nu bestaat 80 pro- cent van al het internetverkeer uit video”, weet Van Ege- raat. “Meer dan 90 procent van bedrijven in de b-to-b sector overweegt serieus om in de toekomst video’s als marketingmiddel in te zetten. Advocaten kunnen niet achterblijven. Bloggen vergroot je vindbaarheid op Google, maar vloggen vergroot je vindbaarheid op Goog- le én YouTube.” TOEGANKELIJKER Expertise tonen, laten zien dat je een aardige advocaat bent, en dan maar hopen dat het ook wat oplevert. Advo- caat Mark Broere (Van Asselt & Broere Strafrechtadvoca- ten, Roosendaal) is al een tijdje bezig met vloggen en laat weten ‘zeker tien nieu- we zaken’ te hebben bin- nengehaald. Advocaat familie- en ar- beidsrecht Marcia Geerts (Advocatenkantoor Geer- ts, Oirschot) ziet wel veel views en positieve reacties, maar heel veel business is er nog niet uit voortgekomen. Ze vlogt sinds het najaar van 2017. Ze heeft in- middels 2 1 vlogs g e- maakt, om de drie we- ken plaatst ze een nieuwe online. “Je hoort steeds vaker dat videocontent goed werkt. Er is kennelijk behoefte aan. Advocaten zijn erg van de tekst, maar met een video kun je je boodschap leuker, frisser en toe- gankelijker overbrengen. Je kunt kennis de- len en daarmee een groter bereik halen. Mijn doel is de advocatuur toegankelijker te maken. Daarnaast hoop ik natuurlijk dat door onze vlog mensen aan ons kantoor den- ken als ze een juridisch probleem hebben. Ik ben ook ondernemer en heb dus een commercieel belang bij de vlogs.” Mark Broere was bij zijn vorige kantoor lekker aan het vloggen. Maar bij de start van zijn ei- gen kantoor zijn er even andere prioriteiten. Wel wil hij een stagiaire marketing en communi- catie aannemen om het vloggen weer aan te ja- gen – zo belangrijk vindt hij het. Bloggen? “Nee, dat is wat achterhaald. Met vloggen kun je je boodschap leuker over- brengen.” Broere wil met zijn vlogs vooral een jonge markt aanboren, mensen die online hun weg weten te vinden. De eerste vlogs waren vooral informatief – bijvoorbeeld: tips bij een aanhouding – maar in de toekomst wil hij meer in beeld brengen wat het werk van een advocaat nou inhoudt. Hetzelfde eigenlijk als Geerts doet. Arbeidsrecht, familie- recht, de AVG of niet-nakoming van een overeenkomst – dat is bij haar aan de orde geweest. “Verder vloggen we soms over eigen zaken – geanonimiseerd en wat verdraaid – en we hebben een keer, met iemand van de beveiliging, een inkijkje gegeven in de rechtbank in Den Bosch.” De vlogs belanden op YouTube – waar Geerts 110 volgers heeft – op Instagram, LinkedIn en Facebook, en op het on- line platform De Ondernemer. Sommige vlogs worden zeshonderd keer bekeken, andere maar honderd keer. Geerts: “Ik krijg veel positieve reacties, wordt er vaak op aangesproken en merk dat mensen een ander beeld van de advocatuur hebben gekregen. Hoewel ik er nog niet veel extra werk door heb gekregen is het wel goede recla- me voor je kantoor.” “JE KUNT EEN PRIMA ADVOCAAT ZIJN, MAAR ALS JE SLECHT VLOGT, GA JE DAAR LAST VAN KRIJGEN” MARKETING Jasper Hagers (Blenheim): “Zitten men- sen met een probleem wel op een vlog- gende advocaat te wachten?” Layla van Egeraat (De Vlog Academy): “Vloggen vergroot je vindbaarheid op Google én op YouTube.”

RkJQdWJsaXNoZXIy ODY1MjQ=