Mr.

Mr. 7 2018 / 63 de grens tussen rechter en bestuur? Een ander aan- dachtspunt is dat de kennis, de inzichten en de beoorde- lingsmethodieken op het gebied van klimaatverandering steeds in beweging zijn. De initiële dagvaarding is uit 2013, het vonnis van de rechtbank uit 2015 en het hoger beroep dient in 2018. Belangrijke vraag is dan ook: waar hebben we het op dit moment over?” REPARATIES Het omgevingsrecht zal in beweging blijven, verwachten Van der Veen en Korsse. “Klimaatdoelen worden aangescherpt, technieken verbete- ren, er zijn nieuwe inzichten over gevaarlij- ke stoffen en over de indeling en het gebruik van de ruimte”, zegt Korsse. “Dat blijft in ontwikkeling en het recht zal daarop blijven reageren.” Van der Veen: “Op korte termijn zullen al reparaties in de Omgevingswet no- dig zijn. Het Burgerlijk Wetboek gaat langer mee. Wij blijven onze cliënten door het oer- woud van regels loodsen.” Gerrit van der Veen (1967) is advo- caat-partner bij AKD in Rotterdam. Hij is gespecialiseerd in bestuurs- recht en omgevingsrecht. Zijn prak- tijk richt zich met name op het algemeen bestuurs- (proces)recht, openbaar bestuur en privaatrechtelijk overheidshandelen, omgevingsrecht/milieuaan- sprakelijkheid, subsidierecht en bestuursrechtelijke schadevergoeding, mijnbouwwetgeving en daaraan verbonden aansprakelijkheden. Van der Veen pro- moveerde op Openbare zaken en is naast zijn praktijk sinds 2014 bijzonder hoogleraar milieurecht aan de Rijksuniversiteit Groningen. Daan Korsse (1982) is sinds augustus 2016 stagiaire bij Van der Feltz advo- caten in Den Haag, waar hij voorna- melijk in de omgevingsrechtelijke praktijk werkt, en dan met name op het gebied van het ruimtelijke-ordeningsrecht. Hij promoveerde in 2015 op een onderzoek naar instructieregels in de ruimtelijke ordening: Ruimtelijke ordening op niveau . Korsse is, naast zijn praktijk als ad v ocaat, universi- tair docent bestuursrecht, in het bijzonder omge- vingsrecht, aan de Universiteit Utrecht. SENIOR/JUNIOR gen, dan gaan ze naar elkaar wijzen. Vinden dat ze er bei- de over gaan, dan vliegen ze elkaar in de haren. Bij kwesties als bijvoorbeeld de brand bij het bedrijf Chemie- Pack in Moerdijk kunnen dat soort problemen spelen. Maakt de wetgever geen strakke keuze, dan bevordert dat conflicten. En we zijn het erover eens dat de Omgevings- wet vaak geen strakke keuze maakt.” URGENDA Het klimaat bevindt zich aan de rand van het omge- vingsrecht, zegt Van der Veen. “Er komt een afzonderlijke Klimaatwet, die gaat over de uitstoot van broeikassen met op termijn redelijk verreikende gevolgen. Burgers kun- nen zich er niet rechtstreeks op beroepen. Ik verwacht die wet zo rond 2020.” In de Urgenda-zaak ging het om de vraag: kun je de Staat via de rechter dwingen meer te doen dan de Staat zelf van plan was? “Een van de aandachtspunten is: waar ligt “DE OMGEVINGSWET MAAKT VAAK GEEN DUIDELIJKE KEUZE WELKE OVERHEID WAAROVER GAAT”

RkJQdWJsaXNoZXIy ODY1MjQ=