Willem Jan Ausma

Gaat de robot binnenkort zijn intrede doen in de zittingszaal?

Als beginnend advocaat reed ik halverwege de jaren negentig het ganse land door met het Shell-stratenboek op schoot. Om ter zitting goed beslagen ten ijs te komen, had ik de avond ervoor driftig de kaartenbak behorend bij de losbladige NJ doorgeakkerd en kopietjes gemaakt van de relevante arresten. Als ik een file terechtkwam kon ik pas bij het volgende tankstation naar kantoor bellen en vragen of de rechtbank verwittigd kon worden dat ik verlaat was. Vanuit de naar rook ruikende advocatenkamer belde ik na afloop van de zitting dan weer naar kantoor om door te geven dat de nieuwe cliënten nog even moesten wachten. Cliënten die een afspraak hadden gemaakt via de Gouden Gids waar een paginagrote advertentie in prijkte die voldoende aandacht trok.

Das war einmal. Tijden veranderen en de technologische ontwikkelingen gaan onnoemelijk snel. Ook in de advocatuur. Ik volg ze op de voet en biedt inmiddels online de nodige kostenbesparende strafrechtelijke procedures aan. In de Verenigde Staten is een app ‘Text a lawyer’ geïntroduceerd waarmee gebruikers voor 20 dollar per sms-bericht een juridische vraag kunnen stellen aan een advocaat. De advocaat houdt aan elke vraag 15 dollar over en 8 dollar aan elke vervolgvraag. Het introductiefilmpje ziet er veelbelovend uit. De advocaat dient een actuele foto van zichzelf alsmede de advocatenpas up te loaden zodat de potentiële cliënt weet met wie hij van doen heeft en dat de persoon aan de andere kant ook een echte advocaat betreft. Slim bedacht.

Of een dergelijke app ook in Nederland voet aan de grond krijgt is maar zeer de vraag. Mijn ervaring is dat de meeste rechtzoekenden die online proberen een oplossing voor een rechtsprobleem te verkrijgen vooral kijken naar de goedkoopste oplossing. Er is inmiddels een groot aantal aanbieders van gratis rechtshulp maar in de meeste gevallen leiden ze de cliënten door naar een advocaat die uiteindelijk gewoon betaald wil worden of worden er formulieren of contracten gerealiseerd zonder dat er een juridisch oog naar heeft gekeken.

Toch is het een kwestie van tijd dat er door kunstmatige intelligentie zoveel juridische kennis beschikbaar is waarmee online waterdichte contracten gerealiseerd kunnen worden maar ook de uitkomst van een proces voorspeld kan worden. Kwestie van invoeren van de juiste gegevens. Onlangs heeft een drietal top debaters het afgelegd tegen een computer die voorzien was van een grote hoeveelheid feitenkennis die moeiteloos in mooie volzinnen kon worden geproduceerd. Als dit tegenwoordig allemaal mogelijk is, wordt het tijd om al mijn pleidooien te verzamelen en in een apparaat te stoppen zodat ik in de toekomst alleen nog maar een aantal termen hoef in te vullen waardoor er een tranentrekkend pleidooi wordt geproduceerd. Als ik ze ook nog eens allemaal inspreek hoef ik niet meer mee naar de zitting en kan de cliënt online een pleidooi bestellen en met een druk op de knop de rechter van zijn gelijk overtuigen. Als het zover is kan ik mijn stratenboek definitief naar de antieke boekhandel brengen.

Wilt u geen belangrijk juridisch nieuws meer missen?

Abonneer u op de Mr. nieuwsbrief: elke dinsdag rond de lunch een update van het nieuws van de afgelopen week, de laatste loopbaanwijzigingen en de recentste vacatures. Meld u direct aan en ontvang elke dinsdag de Mr. nieuwsbrief.

Over de auteur

Willem Jan Ausma

Willem Jan Ausma

Willem Jan Ausma is sinds 1995 advocaat en onderscheidt zich volgens anderen door zijn moderne zakelijke uitstraling alsmede zijn pleidooien met een kwinkslag. Hij is de mens onder de advocaten en heeft al veel cliënten in spraakmakende zaken terzijde gestaan. Willem Jan treedt regelmatig op als docent, gastspreker of commentator op radio en televisie. Voorts is hij auteur van diverse uitgaven van Kluwer alsmede redactielid van de Praktijkwijzer strafrecht.

Recente vacatures

Recente vacatures

Druk hier – TravelEssence (Rectangle)