Emma de Boer

Laat de cliënt in zijn waarde, ook bij dertig stokbroden

Het is half zeven ‘s ochtends en ik sta met twee ronduit muitende kinderen in de boulangerie in Meyral, een piepklein dorpje in de Dordogne. We zijn al een uur wakker, de jongens zijn inmiddels al weer moe en hebben vooral HONGER. In mijn (niet al te) beste Frans  begroet ik vriendelijk de duidelijk geïrriteerde bakker en verontschuldig mij voor de herrie op dit vroege uur. Op de vraag van de bakker wat ik wil hebben, antwoord ik vastberaden: “Trente baguettes, s`il vous plaît.”, oftewel: “Dertig stokbroden, alstublieft.” Ze kijkt me verbaasd aan.

Intussen probeert mijn jongste zoontje zijn knuffel in de broodsnijmachine te proppen, terwijl de oudste mij er zonder adempauze steeds opnieuw op wijst dat er lolly’s op de toonbank staan. Ik denk snel na. Op mijn vingers reken ik na wat ik eigenlijk had willen bestellen. Drie stokbroden. Oeps. De minachtende blik van de bakker en het gegnuif van de mensen achter mij in de rij maken echter dat ik het heel lastig vind mijn fout toe te geven. Maar ja, met die twee humeurige kinderen plus dertig broden terug lopen naar de auto zie ik ook niet helemaal zitten. Daarbij hebben ze wel honger, maar ik betwijfel toch of ze dertig stokbroden op zullen krijgen. Schoorvoetend besluit ik om mijn bestelling aan te passen, in het Engels ditmaal, en ik vertrek daarna zo snel als mogelijk met op elke arm een tegenspartelend kind en onder mijn kin de tas met de drie broden. Mijn ego is weer iets kleiner geworden.

Ook in mijn werk zie ik regelmatig mensen die voor een dergelijke lastige keuze staan. Je wilt geen dertig broden, je begrijpt inmiddels dat je een vergissing hebt gemaakt door dertig broden te bestellen. Maar om vervolgens de knop om te zetten, mee te lachen en je blunder te corrigeren is soms verdraaide lastig. Van buiten af lijkt de oplossing zo simpel: waarom geeft die ander zijn blunder niet gewoon toe? Maar de trots, niet willen toegeven dat je iets onhandigs gedaan hebt, het is voor de meeste mensen zo ontzettend belangrijk. Wals je daar als advocaat overheen, dan maak je onmiddellijk van je cliënt je grootste vijand. Dan kan je juridisch gezien nog zo veel gelijk hebben, het vertrouwen is weg. Niemand wil horen dat hij iets doms heeft gedaan. Onze rol is een oplossing te vinden waarbij de cliënt zo veel mogelijk in zijn waarde wordt gelaten. Ook als dat betekent dat hij zijn dertig stokbroden moet afrekenen.

Wilt u geen belangrijk juridisch nieuws meer missen?

Abonneer u op de Mr. nieuwsbrief: elke dinsdag rond de lunch een update van het nieuws van de afgelopen week, de laatste loopbaanwijzigingen en de recentste vacatures. Meld u direct aan en ontvang elke dinsdag de Mr. nieuwsbrief.

Over de auteur

Emma de Boer

Emma de Boer

Emma de Boer is advocaat bij Vallenduuk Advocaten in Haarlem. In haar functie adviseert en procedeert Emma in civiele zaken.

Recente vacatures

Recente vacatures

Winkelmand