‘Laat Joyce Sylvester oordelen over klachten tegen rechters’

Delen:

Joyce Sylvester

Substituut-ombudsman Joyce Sylvester kan een geschikte instantie zijn om klachten tegen rechters te behandelen. Dat zegt hoogleraar Rechtspleging Philip Langbroek (Utrecht) in reactie op het voorstel van het Burgercomité tegen Onrecht om een toezichthouder of tuchtraad voor rechters in te stellen.

Nu controleren en corrigeren rechters elkaar. “Bij de rechterlijke macht keurt de slager nog steeds zijn eigen vlees’’, aldus Joost Eerdmans, voorzitter van het comité in het AD.

Met veel respect

Langbroek noemt de Nationale ombudsman “een buitengewoon deskundige externe klachtbehandelaar, die klagers met veel respect behandelt, ook als zij geen gelijk krijgen.” Om de klachten door de substituut-ombudsman te laten behandelen is wel een wijziging van de Wet op de Rechterlijke Organisatie nodig. Langbroek: “Daarmee zou de externe behandeling van klachten tegen rechters en gerechtsbesturen pas echt extern worden. Rechters en gerechtsbesturen kunnen dan verantwoording afleggen over het onderwerp van de klacht.”

Onbeschoft

Eerdmans dringt bij het kabinet aan op een tuchtraad voor de rechterlijke macht en wil met de verantwoordelijke minister om de tafel gaan zitten om hierover te spreken. Afgelopen jaar zijn 90 klachten ingediend tegen rechters, het jaar daarvoor waren dat er 93.

Het gaat om uiteenlopende klachten, aldus Eerdmans. ,,In de gevallen die bij ons burgercomité worden aangedragen gaat het soms om zeer onbeschoft en ontoelaatbaar gedrag.’’ Als voorbeelden noemt hij het opzettelijk noemen van de achternaam van een slachtoffer dat anoniem wenste te blijven, het niet vragen naar verhinderdata van slachtoffers en een rechter die tijdens het voorlezen van een slachtofferverklaring zat te appen.

Minnelijke afdoening

Philip Langbroek

Philip Langbroek legt uit dat er twee soorten regelingen zijn voor klachten tegen rechters: intern (bij het gerechtsbestuur) en extern (bij de procureur-generaal bij de Hoge Raad). De presidenten doen veel interne klachten al af door minnelijke afdoening. Na deze interne klachtengang kan de klager terecht bij de procureur-generaal bij de Hoge Raad.

De discussie over de vraag of de externe klachtbehandeling beter bij een niet-rechtsprekend orgaan kan worden ondergebracht, speelt al lang. Langbroek stelt vast dat de huidige regeling tot niet heel veel klachten leidt. Maar anderzijds zegt hij: “De afwijzing of niet-ontvankelijkverklaring van klachten door de Hoge Raad kan nogal formeel overkomen, en ik kan er geen aanmoediging in lezen om te klagen, integendeel. Deze regeling past erg goed bij het gesloten karakter van de rechterlijke organisatie. Dus wat dat betreft heeft Eerdmans wel een punt.”

Toegankelijker

Langbroek gelooft niet dat de substituut-ombudsman meer klachten gegrond zal verklaren dan nu het geval is. “Maar wellicht is de Nationale Ombudsman in de beleving van burgers toegankelijker dan de procureur-generaal bij de Hoge Raad. Hopelijk leidt dat tot een beetje meer openheid over het functioneren van rechters en gerechten, en dat zou ook goed passen in de checks and balances van onze democratische rechtstaat.”

Delen:

Het belangrijkste nieuws wekelijks in uw inbox?

Abonneer u op de Mr. nieuwsbrief: elke dinsdag rond de lunch een update van het nieuws van de afgelopen week, de laatste loopbaanwijzigingen en de recentste vacatures. Meld u direct aan en ontvang elke dinsdag de Mr. nieuwsbrief.

Meest gelezen berichten

Van onze kennispartners

Juridische vacatures

Scroll naar boven