OSR Juridische Opleidingen

Marielle Sprong: ‘Cursisten zitten wél op activerende werkvormen te wachten’

Mariëlle Sprong

Actief leren is doeltreffend, dus stap uit je comfortzone!

De visie van OSR Juridische opleidingen is dat leren het beste gaat als een opleiding of cursus praktijkgericht, actueel, persoonlijk én interactief is. Activerende werkvormen zijn een manier om deze visie in de praktijk te brengen. Toch zijn er veronderstellingen dat cursisten eigenlijk niet op activerende werkvormen zitten te wachten. Zij willen gewoon luisteren en aantekeningen maken. En dat terwijl iedereen weet dat met het actief met nieuwe stof aan de slag gaan, de effectiviteit van het leren aanzienlijk verhoogt. Waar komen deze veronderstellingen dan vandaan?

Tijdens een OSR-docententraining over activerende werkvormen werd een geanimeerde discussie gevoerd over de stelling: “Cursisten zitten niet op activerende werkvormen te wachten.” Eén van de docenten zei: ‘Klopt. Advocaten willen gewoon de ECLI-nummers weten, vervolgens gaan ze er zelf wel mee aan de slag.’ Een andere docent: ‘Ze willen het liefst alleen cognitief geprikkeld worden.’ Weer een ander zei: ‘Bij oudere juristen merk je wel vaak een soort allergie voor praten, evalueren en reflecteren. Misschien dat dit bij jongere advocaten anders ligt.’

Het maakt leren effectiever

​Marielle Sprong is bij OSR verantwoordelijk voor onderwijsontwikkeling en -innovatie en is ervan overtuigd dat cursisten wél op activerende werkvormen zitten te wachten. ‘Wij weten zowel uit onderzoek als uit de eigen ervaring dat een cursus veel effectiever wordt door het gebruik van activerende werkvormen. De stof wordt beter en langer onthouden, het wordt makkelijker om de vertaalslag van theorie naar praktijk te maken en het heeft een positieve invloed op je concentratie. Ook voor docenten heeft het gebruik van activerende werkvormen voordelen. Zij krijgen bijvoorbeeld beter zicht op de punten die voor de cursisten nog onduidelijk zijn. En niet geheel onbelangrijk: het maakt het leren voor iedereen ook leuker. Dus waarom zou een cursist niet openstaan voor activerende werkvormen? Waar komt toch het idee vandaan dat cursisten liever gewoon willen luisteren en aantekeningen maken?’

Stap uit je comfortzone

Bij OSR horen we wel eens dat cursisten zich oncomfortabel kunnen voelen als ze ineens iets voor de groep moeten doen of vertellen. Ze vinden het fijner om achterover te leunen en te luisteren naar een interessant betoog van een expert, wordt dan gezegd. Dat zou dan met name gelden voor de beroepsgroep advocaten omdat zij nature wat traditioneler en risicomijdend zouden zijn. Sprong: ‘Ik denk dat sommige cursisten gewoon niet beter weten dan dat een (kennisintensieve) cursus meer dan alleen passief luisteren kan zijn. Maar als ze eenmaal uit hun comfortzone zijn gehaald, dan ervaren ze zelf de meerwaarde van actiever leren. En dat heeft niks te maken met of iemand tot een bepaalde beroepsgroep hoort.

Verbreden leerervaring

Als actief leren zo doeltreffend is, moeten we dan mensen massaal uit hun comfort-zone halen? Er is natuurlijk weinig mis met het verbreden van de leerervaring, ook al voelt het dan in het begin mogelijk wat ongemakkelijk. Een enthousiast geworden docent bij de OSR-docententraining verwoordde het als volgt: ‘Je moet cursisten over een streep trekken. Gewoon doen dus. Als ze eenmaal actief met de stof aan de slag gaan, dan merken ze vanzelf dat het leuk is. En dat de stof dan veel beter beklijft.’ En dat is precies wat we bij OSR willen bereiken!

Wilt u geen belangrijk juridisch nieuws meer missen?

Abonneer u op de Mr. nieuwsbrief: elke dinsdag rond de lunch een update van het nieuws van de afgelopen week, de laatste loopbaanwijzigingen en de recentste vacatures. Meld u direct aan en ontvang elke dinsdag de Mr. nieuwsbrief.

Over de auteur

OSR Juridische Opleidingen

OSR Juridische Opleidingen

Een leven lang leren, met elkaar en praktijkgericht zodat je morgen kunt toepassen wat je vandaag leert! Met een juridische opleiding van OSR kies je voor kwaliteit.