Met AI gemaakte song geveild voor het goede doel

De bekende strafrechtadvocaat Peter Schouten en DJ Ian Storm hebben voor het label Storm Music een song ontwikkeld met behulp van Artificial Intelligence (AI). De titel van het nummer is 'Between The Lines (Sometimes)'. De AI-song is 100% de sound van nu en kan een hit worden.

Delen:

Deel op Signal
beeld: Depositphotos

Het idee ontstond omdat advocaat Schouten geld ophaalt voor Team Thomas, een organisatie die dakloze mensen helpt met een snelle interventie als zij op straat komen te staan. Deze mensen kunnen vaak niet meteen terecht bij een daklozenopvang (bijvoorbeeld omdat zij daar niet met hun hond of kat mogen verblijven of een sanctie hebben gekregen) en toch een veilige en warme plek nodig hebben om te overnachten.

Vorig jaar veilde Schouten een schilderij van Peter R. de Vries for charity

Vrijdag 1 september 2023 geeft Schouten voor de zesde keer een BBQ voor dak- en thuislozen in Breda. Het eten en drinken sponsort zijn advocatenkantoor. Voor de editie van 2022 werd ook een schilderij van Peter R. de Vries geveild. Dat bracht toen 2.400 euro op. Dat geld werd verdeeld onder de daklozen die naar de BBQ waren gekomen, zodat ze een extraatje hadden. De BBQ wordt in hartje Breda gehouden.

Song kan een grote hit worden

Ian Storm is momenteel de snelstgroeiende dance artiest van Nederland. Zijn songs werden door meer dan 1.7 miljoen mensen wereldwijd beluisterd de afgelopen maand. Volgens Peter Schouten “de reden om met hem samen te werken. De sound van de song is het geluid van dit moment en we zijn de eerste grote artiest die het aandurft om AI-vocals te gebruiken. Daarom denk ik dat de opbrengst van de veiling van vorig jaar ver wordt overschreden”.

Muziekrechten kunnen veel geld opleveren

Dit jaar veilt Schouten 20% van de rechten van de song ‘Between the Lines (Sometimes)’ op 1 september aanstaande. De naam van de winnaar van de veiling komt in de playlists te staan: ‘Geproduceerd door Storm Music en Winnaar Veiling.’ Het aandeel in de rechten genereert ook opbrengsten voor de winnaar. Iedereen kan gemakkelijk deelnemen via www.stormmusicgroup.com/storm-auction/ en Schouten verwacht een ton op te halen. 

Elke miljoen Spotify streams levert in Nederland gemiddeld 4.000 euro op. Een van de laatste nummers van DJ Storm – Runaway –  werd 50 miljoen keer gestreamd op Spotify en 200 miljoen keer op Tik Tok. Daarnaast zijn er nog inkomsten van de airplay op de radio en andere Buma-Stemra opbrengsten. Het minimum bod voor de veiling is 4.000 euro. De winnaar van de veilig is dus na vijf miljoen streams uit de kosten en krijgt ook naamsbekendheid. Op Whatsapp kunnen zich groepjes vormen waarin deelnemers samen een gooi kunnen doen naar dit aandeel in de rechten onder hun eigen geuzennaam.

Inkomsten grotendeels voor dak- en thuislozen

Het geld dat de veiling opbrengt wordt verdeeld onder de 100 dak- en thuislozen die de BBQ bezoeken. Nog eens 30% van de opbrengsten wordt door Storm Music geschonken aan Team Thomas om hun vrijwilligerswerk te steunen. De rest van de opbrengsten (50%) gaat naar de artiest, het label en de overige producenten. Het nummer is ontwikkeld door Peter Schouten en Ian Storm.

Eerste nummer met AI in de Electronic Dance Music

De zang ende  stemmen die te horen zijn in het nieuwe nummer ‘Between the Lines (Sometimes)’ zijn 100% gemaakt met AI (en dus niet van echte mensen). “De luisteraar zal geen verschil horen”, beweert Ian Storm, die toevoegt “dat het wel eens heel hard zou kunnen gaan met dit nummer. Met AI hebben we heel veel emotie in het nummer kunnen leggen”.

De tekst van de song is gemaakt om dak- en thuislozen die in een uitzichtloze positie verkeren een hart onder de riem te steken. Advocaat Schouten zelf sluit het EDM-nummer af met de tekst: Live between the lines / Falling through the cracks / Beyond the net of the system / The strongest plants grow between the lines / Sometimes / Sometimes / Between te lines / Between the lines.

Delen:

Deel op Signal

Het belangrijkste nieuws wekelijks in uw inbox?

Abonneer u op de Mr. nieuwsbrief: elke dinsdag rond de lunch een update van het nieuws van de afgelopen week, de laatste loopbaanwijzigingen en de recentste vacatures. Meld u direct aan en ontvang elke dinsdag de Mr. nieuwsbrief.

Scroll naar boven