Ronald Schultinga over het notariaat

Mr. van de week is Ronald Schultinga (1988), notaris bij PlasBossinade advocaten en notarissen in Groningen. Hij is eind augustus beëdigd en nu de jongste notaris van Nederland.

Delen:

Share on linkedin
Share on twitter
Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email
Ronald Schultinga over het notariaat
Ronald Schultinga

We beginnen met een flauwe vraag. Wat zeggen cliënten als ze u zien? Ik wil liever de notaris spreken en niet de juridisch medewerker?
Gelukkig krijg ik dat inmiddels niet vaak meer te horen. Ik werk al sinds 2012 bij PlasBossinade dus veel van de klanten van ons kantoor kennen mij inmiddels wel. Maar het is me zeker wel eens overkomen. Een paar jaar geleden nog werd ik door een klant bedankt voor de koffie. Deze klant had duidelijk niet door dat ik als kandidaat-notaris de transactie van A tot Z had begeleid en dat het eigenlijk de passerend notaris was die slechts een ‘bijrol’ speelde.

Ik houd er sowieso niet van als klanten zulke opmerkingen maken. Wij werken bij PlasBossinade met een hecht team waarin de rol van iedere medewerker net zo waardevol is. Als ik zulke opmerkingen krijg ben ik ook nooit te beroerd om een klant hierop te wijzen.

U wilde al sinds uw aanstelling bij PlasBossinade, in 2012, notaris worden. Vanwaar die ambitie?
Ik denk dat ik altijd al een groot verantwoordelijkheidsgevoel heb gehad. Daarnaast houd ik ervan om mezelf uit te dagen. Dit geldt zowel op sportief als ook op werkgebied. Ook als kandidaat-notaris zat ik goed op mijn plek bij PlasBossinade, maar de aantrekkingskracht van het ondernemerschap in combinatie met de verantwoordelijkheid voor zowel klanten als een notariskantoor trok me inderdaad al heel snel. Vooral de combinatie van de juridische uitdaging in de vraagstukken van klanten met alle zaken die komen kijken bij het zijn van ondernemer/werkgever maken dat ik elke dag voldoening uit mijn werk haal.

Hoe overtuigt u mij dat een Kruidvat-testament niet het beste voor mij is?
Een testament is maatwerk. Nederlanders zijn er een ster in om zichzelf als ‘doodgewoon’ te bestempelen, maar niets is minder waar. Achter elke persoon zit een verhaal en iedere klant heeft zijn eigen specifieke wensen over hoe er na zijn dood met zijn nalatenschap moet worden omgegaan. Alleen door deze wensen één op één met elkaar te bespreken kom je tot de échte uiterste wil van een klant. Natuurlijk zullen veel testamenten op elkaar lijken en kan een modelakte prima als basis dienen. De rol van de notaris ligt in het feit dat hij de juiste vragen kan stellen om een klant bewust te maken van zijn eigen specifieke wensen. Gesloten vragen op internet zijn hiervoor niet geschikt.

We horen notarissen wel eens klagen dat ze onvoldoende instrumenten hebben om als poortwachter op te treden bij de fraudebestrijding. Vindt u dat ook, en heeft u daarvan een voorbeeld?
Ik denk dat het net als bij iedere vorm van criminaliteit zo is dat de bestrijding vaak achter de misdaad aanloopt. In die zin heb je als notaris dus altijd te weinig instrumenten, omdat je vooraf niet weet welke nieuwe manieren men bedenkt om te frauderen. Dit neemt niet weg dat we als notariaat wel ons uiterste best moeten doen om fraude te bestrijden. Met de uitgebreide softwaresystemen en mogelijkheden om snel inzage te krijgen in allerlei registers komen we een heel eind, maar een kantoor als PlasBossinade beschikt vanzelfsprekend niet over de compliance afdelingen zoals bijvoorbeeld banken die kennen.

Nog niet zo lang geleden heb ik de situatie aan de hand gehad dat de klant bij geen van onze reeds verscherpte controles als verdacht naar voren kwam, terwijl uiteindelijk bij het uitboeken van geld naar zijn rekening de bank opeens meldde dat de uitboeking niet kon plaatsvinden omdat zijn bankrekening verdacht was. Dit is voor ons onmogelijk te controleren. Een betere samenwerking tussen dienstverleners is daarbij wenselijk, maar daar staat de geheimhouding natuurlijk weer aan in de weg.

Notarissen worden tegenwoordig ook meer bedreigd. Heeft u wel eens wat vervelends meegemaakt?
Uiteraard heb ik wel eens vervelende ervaringen gehad tijdens mijn werk en zowel per telefoon als per e-mail zijn daar wat minder vriendelijke woorden bij gebruikt. Wat mij daar vooral van bij is gebleven is dat het vaak niet zozeer de klant zelf is die zich vervelend uitlaat, maar vooral een ‘zelfbenoemde’ adviseur van de klant. Ik denk dat daar een belangrijke taak voor toezichthouders is weggelegd. Iedereen mag zich adviseur noemen, terwijl lang niet iedereen een goed advies kan geven. Er zitten in mijn ogen een hoop rotte appels tussen, terwijl een goede adviseur juist voor zowel de klant als de notaris een echte meerwaarde kan zijn.

Hoe ziet het notariaat eruit als we corona hebben bedwongen?
Dit vind ik een lastige vraag. Financieel merken wij gelukkig nog geen verschil met de tijd voor corona. Ik hoop en verwacht dat de digitalisering van sommige werkzaamheden door het coronavirus in een stroomversnelling komt. Ook zullen we ongetwijfeld meer thuis blijven werken, want ik merk dat dat veel collega’s goed bevalt. Zelf ga ik meestal op de fiets naar kantoor, maar als het thuiswerken er voor zorgt dat minder mensen de auto pakken, dan heeft corona toch nog een klein positief effect.

Als u het voor het zeggen had…
Over het algemeen vind ik dat het een groot voorrecht is om in Nederland te wonen. Er zijn altijd verbeteringen mogelijk, maar ik heb respect voor mensen die hun nek uit durven te steken. Kritiek op de regering leveren is gemakkelijk, maar ik geloof erin dat zij voor hun werk hebben gekozen uit de overtuiging het voor ons land en alle inwoners zo goed mogelijk te doen.

Als ik een verbeterpunt zou moeten noemen is dat het onderwijs, dit beweegt naar mijn mening niet snel genoeg mee met de ontwikkeling van de maatschappij. De kinderen van nu zijn niet minder respectvol of minder sociaal dan vroeger, ze gaan alleen op een andere manier met elkaar en met anderen om. Scholen zouden hier denk ik veel beter op kunnen inspelen. We leven tegenwoordig met zoveel verschillende culturen in een land, kinderen pikken van deze culturen wel wat op. Het zou mooi zijn om ons onderwijs ook meer multicultureel in te richten, hopelijk vergroot dat verdraagzaamheid en begrip voor elkaar.

Wat is niet over u bekend, wat wel interessant is?
Volgens mij ben ik een vrij open boek, de mensen die mij kennen zullen dit ongetwijfeld beamen.

Welk boek las u het laatst?
Van gammel hek naar stevig beton van Ferdi Delies. Een paar maanden geleden heeft Erik Nevland (oud topspits van FC Groningen) bedacht om FC Groningen tijdens de coronatijd een (financieel) hart onder de riem te steken door seizoenkaarten te kopen en deze te doneren aan Groningers die het financieel minder breed hebben. Veel bekende en minder bekende Groningers hebben zijn voorbeeld gevolgd en uiteindelijk is de ‘Stichting Laat ons weer eens samen juichen’ opgericht. Als cadeau voor mijn hulp hierbij heb ik dit boek gekregen van het bestuur van de stichting. Een aanrader!

Wat staat er bovenaan op uw bucketlist?
Ik heb geen bucketlist. Het klinkt ongetwijfeld saai en eenvoudig, maar ik geniet ervan als ik mijn twee kinderen van 4 en 0 zie opgroeien. De ontwikkeling die zij doormaken en de kijk op de wereld van een kind van 4, dat zijn de dingen waar ik oprecht gelukkig van word.

Met welke beroemdheid zou u in quarantaine willen zitten?
Donald Trump. Ik ben alleen bang dat tien dagen niet voldoende zijn om al mijn vragen te kunnen stellen. En ik heb geen Twitter, dus antwoorden krijgen zal lastig worden.

Delen:

Share on linkedin
Share on twitter
Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email

Over Mr.

Mr. is hét platform voor juristen. Mr. bericht over actuele zaken in de juridische wereld en belicht en becommentarieert deze vanuit een onafhankelijke positie. Mr. richt zich op alle in Nederland actieve juristen en WO-rechtenstudenten.

Volg MR. op social media

Service menu

Contactgegevens

Uitgeverij Mr. bv
Paul Krugerkade 45
2021 BN Haarlem
Uitgever: Charley Beerman
E-mail: beerman@mr-magazine.nl

Scroll naar top