Mr.
22 / Mr. lifestyle winter 2018 Mr. lifestyle winter 2018 MODE SLIMMER OMGAAN MET DE BESCHIKBARE RESOURCES Arabel van Butzelaar: “Wol is een prachtig product voor kleding, maar we zijn ons ervan bewust dat er niet genoeg schapen op deze planeet rondlopen om aan de huidige wolvraag te voldoen. En ook katoen en zijde is schaars. We zullen dus met elkaar op een slimmere manier met de beschikbare resources moeten omgaan, willen we de planeet niet alleen maar verder uitbuiten maar ook weer iets kunnen teruggeven. We kopen bijvoorbeeld alleen in wat nodig is, wat de klant wenst. Op die manier produceren we niets waar niet om gevraagd is. Verder vindt bij ons alle productontwikkeling en productie plaats in eigen huis. Van het ontwerpen van de technische tekeningen, het maken van de patronen tot het knippen, verwerken en stikken van alle benodigde stoffen en materialen tot het unieke couturestuk gereed is. Dat scheelt een hoop onnodig wereldwijd transport en afval. Onze kleding kan heel lang mee, omdat we alles zelf in huis maken en dus precies weten hoe de kleding eventueel aan te passen is of onderdelen te vervangen zijn. Mocht de kleding echt niet meer draagbaar zijn, dan vragen we onze klanten om het terug te geven. Wij kunnen de materialen scheiden van de natuurlijk stoffen en deze ter recycling aanbieden. Kortom: reduce, reuse, recycle ! De circle of life !” belangrijker dan de kwaliteit van de pasvorm en het kledingstuk. Tuurlijk, je kunt je confectiekleding na aankoop laten aanpassen, maar het is heel moeilijk om aanpassingen te maken in de pasvorm. Er gaat gewoon niets boven het dragen van een kledingstuk dat speciaal voor jou gemaakt is, jouw plussen benadrukt en jou laat stralen. Het is onze missie om vrouwen op een goede manier zichtbaar te maken, hen te empoweren, zodat zij zelfverze- kerd en in stijl hun ambities en doelstellingen weten te realiseren.” VROUWELIJKE VORMEN "De kosten voor op maat gemaakte kleding liggen voor vrouwen wel hoger dan voor mannen. Dat komt door de complexe vormen van het vrouwelijke figuur. Die vrouwelijke vormen zorgen er ook voor dat confectiekleding vaak net wat minder goed zit. Die gaat uit van een gemiddelde maat, maar een gemiddelde maat is bij vrouwen ver te zoeken. Elk lichaam is anders, en elke houding is anders." DE GLORIETIJD VAN HAUTE COUTURE Haute Couture werd in 1858 gelanceerd in Parijs door de Engelse kleermaker Charles Frederick Worth (1825 – 1895). Parijs bleef de onbetwiste leider op het modegebied tot de Tweede Wereldoorlog. Daarna gingen de ontwikkelingen snel en kwamen ook steden als New York, Londen en Milaan op de modekaart.
RkJQdWJsaXNoZXIy ODY1MjQ=