Mr.

40 / Mr. 4 2018 KANDIDAATVOLGSYSTEEM Volgens Brouwer-’t Hart verwachten stu- denten van kantoren dat ze steeds meer van zichzelf laten zien. “Daarom laten wij medewerkers hun ervaringen delen op onze website en op sociale media. Met een virtuele tour bieden we een kijkje achter de schermen. Bij de werving van nieuw talent is het hele kantoor betrokken. Van barista tot senior-partner: iedereen is te zien in onze filmpjes.” Ook de in 2015 gelan- ceerde arbeidsmarktcampagne ‘Embrace the unexpected’ draagt bij aan het bevestigen en verrijken van de kantooridentiteit. Studenten weten volgens Brouwer-’t Hart dat Allen & Overy een groot inter- nationaal kantoor is met een brede prak- tijk. “Ze zien ons als vooruitstrevend, inno- vatief en pragmatisch. Dat je bij ons in kleine, hechte teams werkt en snel ver- antwoordelijkheid krijgt weten ze vaak ook. Sommige studenten denken nog dat we een wat for- meel en zakelijk kantoor zijn. Eenmaal binnen vinden ze de sfeer veel informeler dan ze hadden verwacht. Daarom nodigen we nóg vaker studenten bij ons uit. Zo hebben we nu ruim honderd kennismakingslunches per jaar.” Over wat Allen & Overy onderneemt op het gebied van cor- porate responsibility and social investment zijn studenten ook en- thousiast. “De student van nu is niet alleen ambitieus, maar vindt zingeving ook belangrijk. Wij werken continu aan een grotere diversiteit. Van studenten horen we dat dit een van de redenen is om voor ons kiezen. Ons diversi- teitsbeleid vergt continu aandacht, maar leidt tot resul- taat. Om te bevorderen dat iedereen zich bij ons thuis voelt werken we samen met organisaties die zich inzetten voor diversiteit en inclusie.” Allen & Overy wil talentvolle studenten liefst zo vroeg mogelijk in hun studietijd be- ginnen te volgen. Het kantoor maakt daar- bij gebruik van een kandidaatvolgsysteem. “Het meest intensief richten we ons op der- de- en vierdejaars studenten.” Steeds vaker biedt het kantoor studenten ‘ar- beidsovereenkomsten voor de toekomst. “Jaarlijks starten bij ons 24 nieuwe mede- werkers. Voor het komende fiscale jaar heb- ben we al acht mensen aangenomen en ook voor het jaar erna zijn al con- tracten aangeboden.” PERSOONLIJK EN UNIEK Ook CMS, dat in Neder- land sinds augustus vorig jaar naast een vestiging in Utrecht ook kantoor houdt aan de Amsterdamse Zuidas, werkt er hard aan om onderscheidend te zijn. Met 1000 partners, 4500 juristen en 74 vesti- gingen in 42 landen is CMS een van de grootste advocatenkantoren ter wereld. Het kantoor wil dit internationale karakter meer belichten en de naamsbekendheid vergroten. Om deze redenen en om jong talent te werven lanceerde CMS eind maart de ar- beidsmarktcampagne ‘Ben jij te slim om advocaat te zijn?’ In deze campagne brengt fotograaf Maarten Corbijn vijf medewerkers uit verschillende praktijkgroepen in beeld. “Met deze persoonlijke en unieke campagne zijn we op zoek naar mensen die niet alleen vakinhoudelijk goed zijn, maar ook innovatief en internationaal bezig willen zijn”, zegt Erwin Saelens, hoofd HRM bij CMS. “Op de foto’s staan zowel jonge als meer ervaren medewerkers; de cam- pagne is namelijk ook gericht op zij-instromers. We mer- ken dat de campagne impact heeft door de vele positieve geluiden die we erover ontvangen.” BOOTCAMP-WORKOUT Studenten verwachten van kantoren dat ze waarmaken wat ze zeggen, aldus Saelens. In dat kader past de meer- daagse business course – dit jaar in Londen − die CMS jaar- lijks voor laatstejaars-studenten organiseert. “Omdat we merkten dat studenten zich breed willen oriënteren hebben we ons dit jaar niet op één maar op meerdere vakgebie- den gericht. Naast een inhoudelijk program- ma is er voldoende tijd voor ontspanning. Studenten maakten dit jaar kennis met onze Engelse collega’s.” CMS biedt studenten ook tal van andere mo- gelijkheden om de sfeer op de werkvloer te proeven. “Bij de organisatie van recruit- Erwin Saelens (CMS): “Studenten verwachten van kantoren dat ze waarmaken wat ze zeggen.” “DE STUDENT VAN NU IS NIET ALLEEN AMBITIEUS, MAAR VINDT ZINGEVING OOK BELANGRIJK” RECRUITMENT

RkJQdWJsaXNoZXIy ODY1MjQ=