Mr.

Mr. 4 2018 / 47 Helger Kamerman WILT U DEALS MELDEN? MAIL AAN DEALS @MR-MAGAZINE.NL niet altijd even makkelijk, noch voor onze klanten noch voor de advise- rende juristen.” Helger Kamerman, dealmaker Vestius: “Het betrof geen alledaagse trans- actie, vooral door de bijzondere rol die een persbureau speelt in ons democra- tisch bestel. De beschikbaarheid van onafhankelijke, betrouwbare en accura- te nieuwsberichten vormt daarbij een belangrijk onderdeel. ANP voorziet sinds 1934 in die behoefte en levert onafhankelijke nieuwsberichten waar blind op wordt gevaren door zowel Nederlandse als buitenlandse mediabedrijven. Die onafhankelijkheid heeft een belangrijke rol gespeeld in de transactie en heeft ook de nodige aandacht gekregen. Vereniging Veronica heeft ervoor gezorgd dat ANP die belangrijke rol van onafhankelijk persbureau in een lastige peri- ode heeft kunnen verstevigen. Er staat nu een sterke onderneming waar een grote groep super gemotiveerde journalisten letterlijk dag en nacht bezig is met nieuws en objectieve verslaggeving. “Wij werken al langere tijd voor Vereniging Veronica. En met heel veel ple- zier. Het is een bijzonder investeringsfonds met een duidelijke en belang- rijke missie. Vereniging Veronica maakt zich sterk voor pluriforme en on- afhankelijke journalistiek. Een missie die ik volledig met hen deel. De overname van ANP is zeker niet de eerste opvallende overname in de me- DEAL PARTIJEN ADVISEURS De Nederlandse verf- en chemieproducent AkzoNobel verkoopt de speciaalchemietak voor 10,1 miljard euro aan het Amerikaanse Carlyle en het investeringsfonds GIC uit Singapore. Ook in- vesteerders Advent, Bain Capital en HAL Invest- ments waren geïnteresseerd. Het afstoten van de speciaalchemietak is onderdeel van een nieu- we strategie van AkzoNobel, dat zich meer wil richten op het produceren van verf en coatings. AkzoNobel NV (Thierry Vanlancker, Werner Fuhrmann) De Brauw Blackstone Westbroek (Dieter Wolff, Arne Grimme, Barbara Kloppert, Henk van Ravenhorst, Gaby Smeenk), J.P Morgan (Cassander Verwey, Arkadi Nachimowski, Peter Kerckhoffs, Marc van Meerwijk, Tamo Arends, Arjan Kreischer, Nicolas Hinse, Rick de Leest), HSBC, Lazard, Deloitte, Nexant, WTW, ERM, Merilil Datasite The Carlyle Group (Martin Sumner, Zeina Bain), GIC Loyens & Loeff (Harmen Holtrop, Bas Vletter, Klaas Wiersma, Femke van de Hoef, Freek Hilberdink, Jim Margry, Rob Schrooten, Barbara Elion, Sabine Schoute), Latham & Watkins, Evercore, Valence, ERM, PwC, WTW, Aon, Risk International, Sweco, Bain & Co Bestuur en senior management Akzo Nobel Chemical Van Doorne (Onno Boerstra, Ewout van Asbeck, Sjoerd Stokmans, Ellen de Kok), Jamieson Corporate Finance, MacFarlanes DEAL PARTIJEN ADVISEURS Kennisplatform Duurzaam Gebouwd verkoopt het evenement Building Holland aan Easyfairs, een grote Europese speler op het gebied van beur- zen. De grondleggers van Building Holland en Duurzaam Gebouwd blijven verbonden aan het evenement; met Duurzaam Gebouwd is een meer- jarige samenwerkingsovereenkomst afgesloten. EasyFairs Netherlands BV JanssenBroekhuysen (Jurriën Duijker), PwC (Femke van der Zeijden, Brenda Mooijekind, Kristof Vandepoorte) Duurzaam Gebouwd en Building Holland BV DVAN (Daniëlle Dix, Marijke Sipkema-ten Brink, Marcel Buit) diasector geweest. De laatste jaren hebben zich gekenmerkt door veel verschuivingen en overnames. Inmiddels zijn de meeste landelijke dag- bladen in handen gekomen van twee Belgische ondernemingen: Pers- groep en Mediahuis. Hoewel daar wel eens vraagtekens bij zijn geplaatst, is inmiddels duidelijk geworden dat dit type ondernemingen heel goed in staat is om de markt van de dagbladen te bestendigen en verder uit te bouwen. Ik heb persoonlijk niet het idee dat door deze overnames het ei- gen geluid van de verschillende titels bij het grofvuil is geplaatst. Ook de kernwaarden zoals onafhankelijkheid lijken niet in het geding. Juist dit soort voorbeelden bewijst dat aansluiting bij strategische partijen wel eens een hele goede optie kan zijn. Sterker nog, het zou wel eens de re- den kunnen zijn dat er nog steeds sprake is van een redelijk pluriforme markt. Er liggen zeker meer mogelijkheden en kansen. Ik sluit meer deals in de mediasector dan ook zeker niet uit. “Meest bijzonder rond de overname van ANP was het moment waarop de transactie wereldkundig werd gemaakt. Een persbureau staat natuurlijk zelf ook scherp in de belangstelling van de pers. Als je zelf al enige tijd aan een dergelijke overname werkt, is het interessant om te zien hoe er van buitenaf wordt gereageerd op de aankondiging van de overname. En reacties waren er genoeg!”

RkJQdWJsaXNoZXIy ODY1MjQ=