Social Media in de praktijk: Dirkzwager advocaten & notarissen

Delen:

Social Media, menig advocatenkantoor in Nederland worstelt ermee. Vele advocaten zullen zichzelf het afgelopen jaar de vraag hebben gesteld of het nuttig is of niet. Wat is de toegevoegde waarde en wat zijn de risico’s?

Uw cliënten kloppen niet voor niets bij u aan, ze hebben behoefte aan specifieke kennis. Of het nu gaat om fusies en overnames, letselschade, arbeidsrechtelijke conflicten of wat voor juridische problemen dan ook, de advocaat heeft kennis waar een cliënt naar op zoek is. Help die cliënt bij zijn zoektocht en zorg ervoor dat hij uiteindelijk bij uw kantoor terecht komt.

Hoe?

Precies, Social Media!

Een simpel voorbeeld: LinkedIn. Voor wie het nog niet kent, LinkedIn is een internationaal zakelijk sociaal netwerk met meer dan 80 miljoen leden, waarvan maar liefst 2 miljoen in Nederland. LinkedIn biedt leden de mogelijkheid een profiel aan te maken waarin o.a. informatie vermeld kan worden over opleidingen en werkervaring. Een ideale manier om aan 2 miljoen mensen kenbaar te maken dat juist u geknipt bent voor die ene speciale zaak. Maar LinkedIn stelt u ook in staat om een bedrijfsprofiel aan te maken waar ook kennis en kunde in opgenomen kunnen worden, en zo biedt LinkedIn nog tal van andere mogelijkheden om uw vakkennis te etaleren.

Een ander voorbeeld: Twitter. Een dienst waarmee berichten van maximaal 140 tekens kunnen worden gedeeld met anderen. Dat zijn dus zeer korte berichtjes, maar wel interessant om te laten weten dat u net weer een zaak heeft gewonnen, een BV voor een cliënt heeft opgericht of een rechtszaak heeft kunnen voorkomen. Interessante informatie dus voor potentiële cliënten!

Maar ook die potentiële cliënten gebruiken in steeds grotere getale Twitter. Zou u niet willen weten wat er leeft bij uw cliënten? Ook zij zijn actief bezig met Social Media en laten heel vaak weten waar ze mee bezig zijn. Het is dus een ideale manier om op de hoogte te blijven en proactief bij te dragen aan het succes van uw cliënten.

De praktijk

Het delen van kennis en informatie, daar gaat het dus om. Een goed voorbeeld binnen de advocatuur in Nederland is Dirkzwager advocaten & notarissen. Veel advocaten van dit kantoor verpakken hun kennis in korte artikelen (blogs) die worden gepubliceerd op de website van het kantoor. Vervolgens wordt dit door middel van Social Media wereldkundig gemaakt. Er is zelfs een applicatie voor de iPhone/iPad ontwikkeld, die gebruikers ervan in staat stelt op de hoogte te blijven van de kennisontwikkelingen bij Dirkzwager.

Een groot project, waarbij niet over één nacht ijs is gegaan. Jeroen Zweers (Manager IT & ID bij Dirkzwager) licht toe:

“Het traject is voor ons al in 2009 begonnen, waarbij wij actief onze kennis zijn gaan bundelen en aanbieden via de digitale kennispagina. Hiermee werd via internet een kennisetalage aangeboden aan bedrijfsjuristen, ondernemers en zelfs studenten, afgestemd op hun individuele kennisbehoefte. De doelgroep kon hierbij zelf kiezen wat zij aan juridische informatie wilden ontvangen, dus geen overvloed, alleen informatie afgepast op eenieders profiel. In het verlengde hiervan, hebben wij eind 2009 de traditionele digitale nieuwsbrief vervangen door een nieuw mailsysteem, rechtstreeks gekoppeld aan deze kennispagina’s.

Een logisch vervolg van deze kennisoverdracht was een nog bredere inzet van kennisetalages. Als eerste juridische dienstverlener in Europa lanceerden wij een iPhone en iPad App welke inmiddels ruim 2600 maal is gedownload. Daarbij bleek de afzet van kennis ook een gewenst product bij relaties van Dirkzwager. Meerdere relaties hebben nu een technische koppeling gekregen van het kennisplatform naar hun eigen intranet, waarbij zij dagelijks binnen een eigen omgeving worden gevoed met juridisch nieuws van Dirkzwager. Ook externe uitgevers blijken geïnteresseerd te zijn in de juridische newsfeeds van Dirkzwager. Een goed voorbeeld hiervan is de website van het magazine Zorgmarkt (Kluwer), die wij voeden met onze juridische kennis.

Social Media is voor ons al een tijd lang een heel belangrijk medium. Zo zijn wij al enige tijd actief op o.a. LinkedIn en Twitter. Wij geloven echter niet in de inzet van Social Media zoals vele andere kantoren dit doen, het individueel ‘twitteren’ door marketing mensen binnen een kantoor.

Wij hebben er bewust voor gekozen om Social Media in te zetten voor ons concept ‘delen van kennis’. Zo worden de berichten op de kennispagina gekoppeld aan diverse Social Media kanalen. Wij merken dat ook onze relaties hier positief op reageren en dat Social Media ook voor hen een steeds belangrijkere rol speelt in het ontvangen van de gewenste juridische informatie.

Dat de inzet van Social Media en het verbreden van etalages voor de kennispagina’s voor Dirkzwager in 2011 wederom focus zal krijgen, is duidelijk. Inmiddels hebben wij geconstateerd dat de KennisApp beter wordt bezocht dan onze traditionele websites, een bijzonder resultaat. Hiermee realiseren wij ons des te meer wat de kansen en mogelijkheden zijn voor de inzet van Social Media. Het verder doorontwikkelen van nog meer kennisetalages en het uitnutten van Social Media is daarom een logische keuze.”

Het mag duidelijk zijn dat Dirkzwager een doordachte strategie heeft ontwikkeld rondom de inzet van Social Media. Eén van de eerste stappen in zo’n project is om duidelijkheid te krijgen binnen het kantoor hoe men Social Media wil gaan gebruiken, maar ook wat er van de advocaten en andere werknemers wordt verwacht, een Social Media beleid dus. Nog maar weinig kantoren hebben een actief Social Media beleid. Een korte enquête liet zien dat meer dan twee derde van de Nederlandse advocatenkantoren niet beschikken over een Social Media policy, en dit is wel belangrijk om ervoor te zorgen dat uw kantoor een eenduidig beeld uitstraalt. Voorbeelden van Social Media policies zijn makkelijk te vinden op internet. Een uitgebreid overzicht vindt u hier.

Ook dient er iemand verantwoordelijk gemaakt te worden binnen de organisatie voor Social Media. Dit is in de Nederlandse advocatuur nog niet goed op orde. Meer dan twee derde van de respondenten in de enquête liet weten dat er binnen kantoor niemand verantwoordelijk is voor Social Media beleid, dit terwijl 75% van mening is dat potentiële cliënten op één of andere manier beïnvloed kunnen worden via Social Media.

Misschien heeft u nog plaats op uw lijstje met goede voornemens voor 2011. In dat geval verdient het de aanbeveling om Social Media eens serieus te gaan overwegen als strategische tool voor uw kantoor!

Delen:

Het belangrijkste nieuws wekelijks in uw inbox?

Abonneer u op de Mr. nieuwsbrief: elke dinsdag rond de lunch een update van het nieuws van de afgelopen week, de laatste loopbaanwijzigingen en de recentste vacatures. Meld u direct aan en ontvang elke dinsdag de Mr. nieuwsbrief.

Meest gelezen berichten

Van onze kennispartners

Juridische vacatures

Ook interessant:

Scroll naar boven