Partnerbijdrage van

2021 Future Ready Lawyer: Moving Beyond the Pandemic

Technologie en trends vinden sneller ingang in de juridische sector na de pandemie, stelt nieuw Future Ready Lawyer rapport van Wolters Kluwer

Delen:

COVID-19 heeft de transformatie van de juridische sector versneld, zo blijkt uit een nieuw rapport van Wolters Kluwer – de 2021 Future Ready Lawyer: Moving Beyond the Pandemic. Het onderzoek bevestigt dat een meerderheid van de juridische professionals digitale transformatie en technologie zien als de belangrijkste aanjagers van betere prestaties, meer efficiëntie en hogere productiviteit in de toekomst. Maar liefst 80% van de bevraagde advocaten geeft aan dat de nood aan technologische oplossingen is toegenomen als gevolg van de pandemie. Uit het onderzoek blijkt echter ook dat er hiaten zijn in de mate waarin juridische professionals voorbereid zijn op wat snel het nieuwe normaal aan het worden is.

“Het is duidelijk dat technologische oplossingen het afgelopen jaar essentieel waren voor de veerkracht van bedrijven, ook in de juridische sector. Het toegenomen gebruik van en investeringen in technologieoplossingen zullen volgens de respondenten dan ook aanhouden”, zegt Martin O’Malley, Wolters Kluwer Legal & Regulatory Executive Vice President en Managing Director.

De belangrijkste trends uitgelicht

Na een uitzonderlijk uitdagend jaar verwachten advocaten dat de trends waarmee ze al te maken kregen, over de hele lijn sneller ingang zullen vinden. De trends die naar verwachting de meeste impact zullen hebben, zijn:

  • het toenemend belang van juridische technologie – 77%
  • het omgaan met de toegenomen hoeveelheid informatie en de complexiteit ervan – 77%
  • kunnen voldoen aan de veranderende verwachtingen van cliënten en leidinggevenden – 74%
  • het vinden en behouden van talent – 76%
  • de nadruk op verbeterde efficiëntie / productiviteit – 75%.

Of die uitdagingen daadwerkelijk aangepakt kunnen worden is wel de vraag: slechts 36% van de advocaten zegt dat hun organisatie zeer goed voorbereid is om gelijke tred te houden met deze trends.

Wat de relatie tussen cliënten en hun advocatenkantoor betreft, onthult de Future Ready Lawyer Survey een kloof tussen de verwachtingen van juridische afdelingen en het vermogen van advocatenkantoren om deze waar te maken. Die kloof kan de klanttevredenheid aanzienlijk beïnvloeden: slechts 30% van de bedrijfsjuristen is zeer tevreden over hun advocatenkantoor en een toenemend aantal is van plan om van advocatenkantoor te veranderen: 24% zegt zeer waarschijnlijk van kantoor te zullen veranderen, vergeleken met slechts 13% in 2020.

De juridische sector in Nederland: een blik vooruit

Om de algemene, internationale bevindingen van het Future Ready Lawyer rapport te vertalen naar de Nederlandse context, vroegen we enkele lokale juridische experts naar hun professionele ervaringen tijdens de pandemie en hun verwachtingen voor de toekomst.

Maarten van Gelderen, Advocaat en partner bij Van Gelderen Arbeidsrechtadvocaten gaat in het rapport dieper in op het belang van technologie voor advocatenkantoren: “Advocatenkantoren en juridisch professionals die reeds voor de pandemie veelvuldig gebruik maakten van technologische hulpmiddelen waren veel sneller in staat zich aan te passen aan de ontstane crisissituatie …. [Ze] moeten van de inzet van technologie in brede zin een topprioriteit maken. Het gaat dan zowel om de inzet van technologie bij de dagelijkse reguliere kantoorprocessen, als ook bij de vakinhoudelijke onderdelen van het werk. De advocatenkantoren en juridisch professionals die hier onvoldoende oog voor hebben zullen binnen enkele jaren niet meer in staat zijn om concurrerend te werken, los van het feit of het hier nu gaat om een groot Zuidaskantoor of een eenpitter uit de provincie.”

Ook het effect van het thuiswerken, dat ineens in de hele sector werd gedaan, komt aan bod: “Ik verwacht dat de concurrentie op de markt van juridische diensten hierdoor zal toenemen, aangezien cliënten zich minder gebonden zullen voelen aan hun geografische locatie.” Aldus Gijs van Dijck Hoogleraar Privaatrecht en (co-) directeur van het Maastricht Law and Tech Lab. Gijs ziet ook ontwikkelingen in prijsmodellen: “Het bedrijfsmodel van uurvergoedingen zal niet in de hele sector houdbaar zijn, met name in het geval van juridische vragen die in grote hoeveelheden worden gesteld en waarvan de antwoorden in grote mate kunnen worden gestandaardiseerd.” Dit wordt ook onderschreven door Leonie van Gulik en Michael van Leeuwen (Law & Ops) “Als gevolg van de pandemie zullen bedrijven kostenbewuster diensten inkopen; wij verwachten dat pricing modellen zullen veranderen en steeds meer nadruk zullen leggen op de waarde die gecreëerd wordt in plaats van het uurtje dat verkocht wordt.”

 Het rapport met de internationale resultaten is hier te vinden.

Over het onderzoek

De 2021 Wolters Kluwer Future Ready Lawyer Survey: Moving Beyond the Pandemic verzamelde de inzichten van 700 juristen uit de VS en negen Europese landen, waaronder Nederland. De enquête onderzocht daarbij trends en ging na hoe goed organisaties voorbereid zijn om sterkere prestaties te leveren wanneer de pandemie eenmaal voorbij is. De onafhankelijke enquête, die in maart 2021 gehouden werd, biedt een uniek perspectief van juridische professionals post-pandemie met een beter begrip van de impact ervan en de implicaties voor de toekomst. Verder bevat het rapport ook vergelijkende gegevens voor 2020-2021 met de inzichten van professionals in de weken voordat de pandemie uitbrak, vergeleken met hun opvattingen nu.

 

 

Delen:

Wolters Kluwer biedt up-to-date informatie, software en tools aan juridisch, fiscale en overheidsprofessionals. Lees hier meer over in de artikelen hieronder….

Meer berichten van partner

Scroll naar boven