‘Aanvragen van bedrijfssteun is niet vrijblijvend’

Delen:

Robert Crince le Roy

De Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandig ondernemers (Tozo) is een uitkomst voor ondernemers maar roept ook veel vragen op. Daarom hebben Robert Crince le Roy en Remko Wijling (Van Ardenne & Crince le Roy Advocaten) een helpdesk opgezet voor vragen over Tozo: “Een luisterend oor en gericht advies,” schrijft Robert Crince le Roy in deze blog.

“De maatregelen die door het Kabinet zijn getroffen om het Corona-virus te bestrijden raken vooral zelfstandige ondernemers (onder wie zzp’ers) hard. Hadden zij vorige maand nog een goedlopend bedrijf, op dit moment is hun inkomen vaak tot ver beneden het sociaal-minimum gedaald. Inmiddels heeft het Kabinet de nodige steunmaatregelen aangekondigd voor deze groep ondernemers, waaronder de Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandig ondernemers (Tozo). De gemeenten in Nederland zijn verantwoordelijk voor de uitvoering van deze regeling.

Zelfs nog voordat Tozo officieel was aangekondigd merkten Remko Wijling en ik dat cliënten – zowel (gemeentelijke) overheden, als ondernemers – een groot aantal vragen hebben over de gevolgen van de maatregelen van het Kabinet en de uitvoering van de steunmaatregelen, waaronder Tozo. Zo ontstond bij ons idee om een helpdesk open te stellen voor overheden en ondernemers bij de beantwoording van vragen rondom de Tozo.

Tozo brengt een groot aantal uitvoeringsvraagstukken met zich mee voor gemeenten en ondernemers. Wij geven met onze helpdesk advies over het hoe en waarom van deze regeling. En we merken dat in deze onzekere tijden veel behoefte bestaat aan dit soort advies, en wij proberen zowel een luisterend oor te bieden, maar ook gericht te adviseren zodat onze cliënten weten waar zij aan toe zijn.

We zien de helpdesk niet alleen als een extra service voor bestaande cliënten, maar we vinden dat ook voor de advocatuur in deze tijd een verantwoordelijkheid is weggelegd om te helpen waar het kan. Zie het maar als een eigen invulling van de publieke verantwoordelijkheid van de advocatuur.

Remko en ik worden regelmatig gebeld met vragen en we merken dat de helpdesk, net als Tozo zelf, voorziet in een behoefte. Ik wil wel een nadrukkelijke kanttekening plaatsen. Ondernemers moeten zich goed realiseren dat de Tozo niet vrijblijvend is. Je bent en blijft verantwoordelijk voor het aanleveren van de juiste informatie. Laat een ondernemer dit na, dan kan een gemeente de uitkering terugvorderen en de ondernemer ook een hoge boete opleggen. Met onze advisering proberen wij vooral dit soort situaties te voorkomen.”

Bekijk alle afleveringen van de (hopelijk zeer tijdelijke) rubriek Coronarecht.

Delen:

Het belangrijkste nieuws wekelijks in uw inbox?

Abonneer u op de Mr. nieuwsbrief: elke dinsdag rond de lunch een update van het nieuws van de afgelopen week, de laatste loopbaanwijzigingen en de recentste vacatures. Meld u direct aan en ontvang elke dinsdag de Mr. nieuwsbrief.

Meest gelezen berichten

Van onze kennispartners

Juridische vacatures

Scroll naar boven