Advocaten kunnen gezagsregister nu digitaal raadplegen

Delen:

loepVanaf 1 januari 2014 kunnen advocaten het landelijk Centraal GezagsRegister (CGR) digitaal raadplegen. Zo kunnen advocaten veel sneller een bewijs van het ouderlijk gezag over een kind opvragen en gebruiken bij bijvoorbeeld een echtscheiding. “Het scheelt echt veel tijd”, aldus familierechtadvocaat Chantal Teerenstra in een bericht op rechtspraak.nl.

Sinds 2012 bestaat in de Rechtspraak een landelijk Centraal GezagsRegister waarin gezagssituaties centraal worden geregistreerd. Sinds de zomer van 2013 is het voor ouders mogelijk om digitaal gezamenlijk gezag aan te vragen. Daarmee is de procedure gemakkelijker en goedkoper geworden. Zo kunnen ouders de aanvraag vanuit huis doen en hoeven ze geen schriftelijke bewijsstukken meer in te dienen. Deze nieuwe route is populair: in vijf maanden tijd zijn zo’n 9000 aanvragen voor gezamenlijk gezag digitaal ingediend en verwerkt in het gezagsregister.

Naast de aanvragen door ouders is het voor professionals mogelijk het gezagsregister digitaal te raadplegen. Behalve medewerkers van de Rechtspraak, de Raad voor de Kinderbescherming en het Openbaar Ministerie, komt daar komt nu per 1 januari 2014 de advocatuur bij. Zo kunnen advocaten via internet het register raadplegen en uittreksels uitdraaien. “Het is een perfect systeem”, vindt Familierechtadvocaat Chantal Teerenstra van Kluwer Advocaten, die de nieuwe toepassing enkele weken mocht testen. “Je hoeft niet meer bij de rechtbank aan te kloppen voor een uittreksel, maar je kunt het direct uitdraaien zonder tijdsverlies. Vroeger moest ik tegen de cliënt zeggen dat het één tot twee weken kon duren.” 

Bij echtscheidingen – en voor bijna alle familiezaken waar kinderen bij betrokken zijn – is een uittreksel uit het register nodig. “Daarom is het ook zo handig om het digitaal te regelen”, vertelt Teerenstra. “Het scheelt echt veel tijd. Ook voor de rechtbank trouwens, die hoeft niet al die papiertjes meer op te sturen.”

De toegang tot het gezagsregister voor de advocatuur is per 1 januari geregeld via het digitale loket van de Rechtspraak. Advocaten of kantoren loggen in via eHerkenning. De digitale veiligheid is gewaarborgd, aldus Teerenstra: “Je moet jezelf identificeren met je advocatenpas en een random reader. Als je de code niet bij de hand hebt, kom je er niet in.”

De nieuwe optie is wat Teerenstra betreft een goed opstapje naar de brede digitalisering van de Rechtspraak, die de komende jaren plaatsvindt. “Het zal even wennen zijn voor de oude garde. Maar het scheelt zowel de advocatuur als de rechtbank veel werk. En als je kijkt hoeveel papier er nu door alle partijen gebruikt wordt, ongelofelijk. Dat scheelt hele oerwouden.”

Delen:

Het belangrijkste nieuws wekelijks in uw inbox?

Abonneer u op de Mr. nieuwsbrief: elke dinsdag rond de lunch een update van het nieuws van de afgelopen week, de laatste loopbaanwijzigingen en de recentste vacatures. Meld u direct aan en ontvang elke dinsdag de Mr. nieuwsbrief.

Scroll naar boven