Voordat advocaten het dossier van hun cliënt kunnen inzien, is er een wachttijd die inmiddels is opgelopen naar 24 maanden, zo staat in de brief. Daarbij worden delen niet volledig of deels gecensureerd aangeleverd. Om cliënten bij te staan, moeten de advocaten volledige toegang hebben tot de dossiers, zo schrijven zij.
Volgens nu.nl willen de advocaten dat er bij de Uitvoeringsorganisatie Herstel Toeslagen (UHG) van de Belastingdienst een team komt dat hen bij vragen direct te woord staat. “Normaal is er een nummer waar wij als professionals terechtkunnen en dan word je gelijk geholpen,” zegt initiatiefneemster Khadija Bozia (BNB Fiscale Advocatuur). “Nu moeten wij de gewone servicelijn bellen. Die mensen kunnen de gedupeerden zelf al niet helpen”,
Schade-experts
De briefschrijvers vinden dat het kabinet budget moet vrijmaken om hulp van schade-experts in te roepen. Voor de advocaten die de gedupeerden bijstaan, is het nu vaak nattevingerwerk om de hoogte van het immateriële schadebedrag te bepalen, omdat zij daar niet bekwaam in zijn.
Bozia: “Bijvoorbeeld de hoogte van psychische schade: door een echtscheiding, discriminatie, ontslag of door op een zwarte lijst te komen. Hoe koppel je daar een geldbedrag aan vast?” Daarvoor is volgens haar de hulp van ervaren schade-experts nodig.
Verbetervoorstel
De Nederlandse orde van advocaten (NOvA) deelt de zorgen van de initiatiefnemers en werkt met de advocaten samen aan een voorstel tot een sneller werkproces. De Orde wil zo spoedig als mogelijk verbetervoorstel aanbieden aan demissionair staatssecretaris Alexandra van Huffelen, zegt een woordvoerder van de NOvA.
Veel slachtoffers van de toeslagenaffaire wachten nog op compensatie. “Ouders lopen vast, de operatie is complex en verloopt traag”, schreef de Nationale ombudsman in een maandag gepubliceerd rapport over de hersteloperatie van de Belastingdienst.