In opdracht van OSR sprak zelfstandig onderzoeker Cassandra Seelemeijer met kantoordirecteuren, HR-managers en partners van middelgrote Nederlandse advocatenkantoren (30-100 advocaten). Zij geven aan dat, om beter in te spelen op ontwikkelingen in de advocatuur, het nodig is om het opleidingsaanbod voor advocaten aan te passen. Klanten eisen van advocaten dat zij hun bedrijf en markt begrijpen. Ze verwachten dat de advocaat binnen de juridische kaders met commerciële oplossingen komt, waarvoor goede onderhandelingsvaardigheden essentieel zijn. Meer aandacht voor het trainen in en bijhouden van vaardigheden, zoals leidinggeven, acquireren, projectmanagement en communicatie vinden de kantoren daarom belangrijk. Zij noemen de samenhang in opleiding van zowel de juridische inhoud als de vaardigheden essentieel.
Bovendien zien de respondenten steeds minder nut in klassikaal leren; ze willen meer gebruik maken van nieuwe leermethoden zoals e-learning en serious gaming. Ook suggereren ze een leerportaal: een digitale leeromgeving waar alles te vinden is voor de advocaten: van lesmodules en opdrachten, tot planningen en beoordelingen. Aandacht voor een naadloze aansluiting tussen het onderwijs en de dagelijkse praktijk van de advocaten wordt zeer wenselijk bevonden.