Advocatuur: even geen recessie in december

Delen:

kerstballenBorrels, feesten, kerstpakketten, champagne en oliebollen. De meeste grote advocatenkantoren vieren de decembermaand op traditionele wijze en pakken (groots) uit. Ondanks de recessie zijn de feestbudgetten gelijk gebleven aan voorgaande jaren en wordt er weer volop gedoneerd aan goede doelen. Maar een paar kantoren geven aan wel rekening te houden met de economisch barre tijden.

Feesten en recessie

In de kantoren staan (grote) kerstbomen vol met versiering en het wemelt weer van de kerststukjes. Veel medewerkers versieren hun eigen kamers en zelfs vergaderruimtes zijn extra feestelijk gemaakt. En traditiegetrouw worden en werden er allerlei diners, feesten en borrels georganiseerd.
Zo vierde Clifford Chance onlangs haar jaarlijkse kerstfeest in de Westergasfabriek met alle medewerkers. Ook Stibbe vierde kerst in de Westergasfabriek. Dit feest luidde tevens Stibbes 100-jarigjubileum in 2011 in. Woordvoerder Liesbeth Lanser: “Ons kerstcadeau staat dit jaar geheel in het teken van ons 100-jarig bestaan. Iedereen heeft speciaal een customised Stibbe Monopoly-spel ontvangen. Daarnaast krijgen alle kantoorgenoten een jaarabonnement voor de Hermitage, ook dit gebeurt in het kader van ons jubileum. Wij zijn voor 2011 een partnership met de Hermitage aangegaan en zullen daar in ons feestjaar allerlei events organiseren.” Lanser zegt dat niets ingetogener wordt gevierd, maar dat wel goed op de kosten moet worden gelet in deze tijd.
Bird&Bird vierde haar kerstfeest afgelopen vrijdag voor alle kantoorgenoten en hun partners/echtgenoten op de kunstzinnige locatie Pulchri Studio in Den Haag. “We proberen ieder jaar weer iets nieuws te bedenken. Zo besteden we dit jaar veel aandacht aan de muzikale omlijsting en was er een speciale ‘green screen’ set gecreëerd om creatieve foto’s te maken”, zegt woordvoerder Ibo Gülsen. Hij vertelt dat er niet gekort is op het budget. “Het budget is hetzelfde gebleven, maar omdat er meer medewerkers zijn dan vorig jaar, is het bedrag per persoon minder.”
Ook Höcker Advocaten en Nysingh Advocaten laten weten het kerstbudget niet te hebben aangepast. Wilma van Ingen (bestuurder van Nysingh) vertelt: “Juist in deze tijden is het naar ons gevoel belangrijk om dit soort informele dingen te blijven doen. Wij zijn een gezond kantoor dus er is ook geen reden om op het kerstbudget te bezuinigen. Maar we overdrijven ook nooit gigantisch met kerstactiviteiten. We koesteren wel de gezelligheid.”

De Brauw Blackstone Westbroek en DLA Piper geven aan wel rekening te houden met de recessie. Steven Nolte, woordvoerder van DLA Piper, vertelt: “Er wordt met mate wat gevierd. Het budget wordt goed in de gaten gehouden. Dat vinden wij ook heel passend in deze periode. Mensen beseffen dat ook goed. We vinden het wel belangrijk om kerst te vieren, maar dat doen we niet in een vijfsterrenrestaurant. Dat past ook niet bij ons kantoor.” DLA Piper organiseerde vorige week donderdag een kerstfeest op een locatie in Amsterdam-Noord. “Het was buitengewoon gezellig. Tiptop aangeklede mensen en onze kantoorband speelde! Er werden prijzen uitgereikt aan medewerkers die zich op een bijzondere manier meer dan gemiddeld verdienstelijk hebben gemaakt voor DLA Piper. Bijvoorbeeld aan mensen die zich – naast hun gewone werk – enorm hebben ingezet op het gebied van diversiteit of grootse prestaties hebben geleverd door het schrijven van wetenschappelijke artikelen. Het is van belang om mensen te erkennen voor de inzet die ze hebben door het hele jaar heen.”

Goede doelen

Maar er wordt ook aan de ander gedacht. Zo heeft DLA Piper net een donatie gegeven aan de organisatie Women Win. Women Win steunt vrouwenorganisaties wereldwijd die sport gebruiken als ’empowerment’ tool. En zoals elk jaar sponsort Höcker Advocaten de Stichting Noorderkerkconcerten. De stichting maakt een klassieke cd waar Höcker haar logo op afdrukt. Jacomijn Oerlemans, woordvoerder van Höcker Advocaten, vertelt: “Onze advocaten brengen die cd dit jaar voor het eerst persoonlijk aan belangrijke cliënten en relaties met daarbij een fles wijn en een kerstkaart waar al onze advocaten op staan. Een belangrijk relatiemoment.” Stibbe verstuurt aan haar cliënten een kaart waarmee War Child wordt gesponsord. Per kaart gaat er een bepaald bedrag naar de hulporganisatie.
Maar de elektronische versie wint steeds meer terrein. Clifford Chance woordvoerder Astrid Overeem: “In plaats van gewone kerstkaarten sturen we digitale kaarten naar onze relaties. Het geld dat we daarmee besparen doneren we aan het Jeugdsportfonds.” Bird&Bird ontvangt van haar hoofdkantoor in Londen zowel papieren als digitale kerstkaarten die aan relaties kunnen worden verstuurd. Ook DLA Piper laat de keuze aan haar kantoorgenoten. Bij de papieren versie kunnen de advocaten ervoor kiezen er een kleine kerstattentie bij te versturen. “Maar we hebben natuurlijk ook een digitale versie in het kader van maatschappelijk verantwoord ondernemen”, zegt Nolte. De Brauw Blackstone Westbroek geeft aan alleen nog maar e-cards te zullen versturen. Nysingh doet dit ook op deze wijze. Van Ingen vertelt lachend: “Wij hebben op de elektronische kaart een klavertjevier gezet met daarbij de boodschap dat we onze cliënten veel voorspoed wensen en dat als het tegenvalt zij ons weten te vinden.” Nysingh Advocaten en De Brauw Blackstone Westbroek geven met kerst geen extraatjes aan goede doelen. Beide kantoren laten weten met hun MVO-beleid het hele jaar door al genoeg te sponsoren.

In de kerstpakketten is ook aandacht voor goede doelen. Bird&Bird geeft voor het tweede jaar op rij haar kantoorgenoten de keuze uit vier opties: een wijnpakket, een pakket van Rituals, een cadeaubon van Bol.com of een donatie aan War Child waarvan het kantoor zowel ambassadeur als business partner is. Voor de mensen van DLA Piper zit er geen kerstpakket in dit jaar, maar zij krijgen wel een kleine kerstattentie die ze overigens ook mogen afslaan om het bedrag wat er tegenover staat te schenken aan een goed doel. Bij Höcker Advocaten en Nysingh Advocaten krijgen de medewerkers een cadeaubon. Het kerstpakket voor de kantoorgenoten van De Brauw is traditioneel samengesteld; voornamelijk etenswaar en wijn. Clifford Chance heeft dit jaar een Sinterklaascadeau gegeven aan alle werknemers; een bedrijfscultureel abonnement. Dit abonnement geeft de werknemers de gelegenheid met vrienden of familie een jaar lang met korting naar een breed aanbod van voorstellingen te gaan. Woordvoerder Overeem: “Wij hopen hiermee ook de culturele sector een extra steuntje in de rug te kunnen geven.”

Champagne

Veel kantoren hebben alweer champagne ingekocht voor de Nieuwjaarsborrel waarbij zal worden teruggeblikt op het afgelopen jaar en kort zal worden besproken wat 2011 zal en moet gaan brengen. DLA Piper doet niet aan bubbels. Woordvoerder Nolte: “Wij hebben geen champagneflessen ingekocht. Misschien zal de catering wel een schaal met oliebollen neerzetten. Maar dat is dan ook alles.” Een paar advocaten van Höcker zullen tijdens de Nieuwjaarsborrel een cabaretshow opvoeren waarbij zij hun collega’s op een humoristische manier neerzetten. Bij Nysingh staat de eerste week van het jaar gedeeltelijk in het teken van het bezoeken van (recepties van) relaties om de beste wensen te wensen.

Delen:

Het belangrijkste nieuws wekelijks in uw inbox?

Abonneer u op de Mr. nieuwsbrief: elke dinsdag rond de lunch een update van het nieuws van de afgelopen week, de laatste loopbaanwijzigingen en de recentste vacatures. Meld u direct aan en ontvang elke dinsdag de Mr. nieuwsbrief.

Meest gelezen berichten

Van onze kennispartners

Juridische vacatures

Scroll naar boven