Advocatuur na corona: ‘Tja, wat moet je met zo’n infographic?’

De gevolgen van de coronapandemie voor de juridische sector, maar dan visueel weergegeven. Dat beoogt visual consultancy bureau Getting the picture met de Post Pandemic Picture. Maar lukt dat?

Delen:

Share on linkedin
Share on twitter
Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email
PPP-legal

Om de ontwikkelingen rond ‘corona’ voor juristen te schetsen, heeft het bureau voor de advocatuur een Post Pandemic Picture gemaakt. Input werd geleverd door Johan Koggink (managing director Van Benthem & Keulen) en Jan Leliveld (partner Van Doorne). Deze plaat brengt, aldus projectmanager Nina Soares Dias van Getting the picture de grootste veranderingen in kaart en dient als leidraad om binnen het veranderende landschap te bewegen.

Impact op praktijk

Volgens Soares Dias is de plaat bedoeld voor advocaten en juristen die door alle snelle ontwikkelingen en veranderingen in de markt hun (nieuwe) koers willen bepalen. “Met dit canvas kunnen zij bepalen welke elementen uit deze infographic het meeste impact hebben op hun eigen praktijk. Deze plaat kan dus heel goed als ‘conversation starter’ worden gebruikt, om met je team of andere advocaten of juristen de juiste vragen te stellen en onderwerpen te bespreken die juist nu in deze tijd van belang zijn.” Ook wil het bureau laten zien hoe een visueel beeld effectief kan zijn bij het bepalen van strategische vraagstukken.

Niet duidelijk

Advocatuur na corona: ‘Tja, wat moet je met zo’n infographic?’
Lex Linsen

Dát visualisaties effectief kunnen zijn, daar weet Lex Linsen alles van. Hij is directeur van Linsen Communicatie en een expert op het gebied van infographics. De Post Pandemic Plaat kan hem echter nauwelijks bekoren. “Ik kijk er in mijn beoordeling naar wat er achtereenvolgens in en met de kijker gebeurt als hij de infographic voor het eerst te zien krijgt. De beelden zijn goed getekend. En ze maken me nieuwsgierig naar de boodschap van de plaat. Maar ze maken niet duidelijk dat het plaatje voor advocaten is bedoeld. Het enige wat mij daarop wijst, is het woordje ‘advocatuur’ in de titel.”

Niet getest

“Het is onduidelijk waar op de plaat te beginnen, er is geen duidelijke kijk- en leesrichting”, zegt Linsen. En hij ontwaart allerlei ‘eilandjes’, zonder helder verband. “Alles overziend wordt mij niet duidelijk wat de pandemie met de infographic te maken heeft. Alles wat er staat gold daarvóór ook al.” Linsen weet ‘bijna zeker’ dat deze infographic niet en in ieder geval niet goed is getest op de doelgroep.

Gebrek aan regie

“De plaat is niet geschikt als ‘stand alone’. Hij is hoogstens bruikbaar als praatplaat bij een presentatie of als illustratie bij een artikel, waarin spreker of tekst noodzakelijke aanvullende informatie geven. Het was natuurlijk fijn geweest als, na alle inspanning om de infographic te maken, die ook zelfstandig optimaal zou hebben gewerkt. Het ligt niet aan de tekenaar, die is prima. Maar het grote manco is het gebrek aan ‘regie’ achter de infographic.”

Delen:

Share on linkedin
Share on twitter
Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email

Over Mr.

Mr. is hét platform voor juristen. Mr. bericht over actuele zaken in de juridische wereld en belicht en becommentarieert deze vanuit een onafhankelijke positie. Mr. richt zich op alle in Nederland actieve juristen en WO-rechtenstudenten.

Volg MR. op social media

Service menu

Contactgegevens

Uitgeverij Mr. bv
Paul Krugerkade 45
2021 BN Haarlem
Uitgever: Charley Beerman
E-mail: beerman@mr-magazine.nl