Amerikaanse advocaten willen meer diversiteit in leiding van kantoor

Uit een onderzoek naar de bedrijfscultuur in Amerikaanse advocatenkantoren komt naar voren dat juristen steeds meer waarde hechten aan meer vrouwen en medewerkers van kleur in de top van hun bedrijf. Door de komst van generatie Z, die meer gebruik van internetplatforms maakt, zullen traditionele manieren van werken sterk gaan veranderen.

Delen:

Foto: Depositphotos

Het Amerikaanse onderzoek werd uitgevoerd onder 401 respondenten, bij 227 kantoren, met gemiddeld 296 advocaten in dienst, werkend in 90 verschillende markten. De opdrachtgever was het bureau Major, Lindsey and Africa (dat ook een vestiging in Amsterdam heeft), in samenwerking met de juristen-website Law360. Het onderzoek werd voor de tweede keer uitgevoerd en wordt elke twee jaar herhaald.

Diversiteit

Een opvallende uitkomst was het feit dat diversiteit bij de kantoren belangrijker wordt geacht, volgens de advocaten die aan het onderzoek meededen. Er kwam naar voren dat deze juristen in 2023 sterker de overtuiging hebben gekregen dat er in hun bedrijf meer vrouwen en mensen van kleur in leidende posities vertegenwoordigd moeten zijn. Dit leeft overigens meer bij vrouwen dan hij mannen.

Uit het onderzoek komt naar voren dat vrouwelijke kantoorgenoten meer belang hechten aan ‘soft power’ in plaats van ‘hard power’. Dan gaat het bijvoorbeeld om het investeren in maatschappelijke betrokkenheid, de eerder genoemde diversiteit, een betere werk/privébalans, en het verlenen van gratis rechtsbijstand.

Hoge kwaliteit

Het zijn nog steeds een aantal vaste eigenschappen die Amerikaanse advocaten het belangrijkst vinden aan het kantoor waar ze werken: het geven van hoge prioriteit aan klanttevredenheid, een hoge kwaliteit van de dienst, een goed financieel management en de integriteit van het kantoor.

Transparant

De mate van transparantie wordt bij een aantal kantoren als problematisch ervaren, hoewel de meeste respondenten hier wel positief over waren, en de indruk kregen dat dit ten goede aan het veranderen is. Het gaat hier bijvoorbeeld over beloningsbeleid en hoe interne beslissingen in kantoren te veel top-down en te bureaucratisch worden genomen, waardoor er te weinig inzicht is voor de medewerkers hierin.

Verandering

De onderzoekers stellen ook vast dat er een nieuwe generatie aan het werk gaat bij de kantoren, de generatie Z. Dit zal duidelijk verandering gaan brengen in de traditionele manier waarop advocatenkantoren tientallen jaren hebben geopereerd. Als de eerste generatie die vanaf de wieg met internet is opgegroeid, zullen zij in staat zijn om vanaf elke locatie te werken. Dat zal ook het kenmerk van hun generatie worden. Net als het feit dat zij meer projectmatig en korter voor kantoren zullen werken, en onderdeel zijn van de ‘share’-economie.

 

 

 

 

 

Delen:

Het belangrijkste nieuws wekelijks in uw inbox?

Abonneer u op de Mr. nieuwsbrief: elke dinsdag rond de lunch een update van het nieuws van de afgelopen week, de laatste loopbaanwijzigingen en de recentste vacatures. Meld u direct aan en ontvang elke dinsdag de Mr. nieuwsbrief.

Scroll naar boven