*bliep, telecomaanbieder voor jongeren en voorheen eigendom van Telegraaf Media Groep, is verder gegaan als zelfstandig bedrijf. De twee oprichters van *bliep, Joost van der Plas en Jochem Wieringa, hebben samen met twee investeerders van Dutch Telecom Group, Twan Cats en Danny Gorter, een management buy-out gedaan.
Adviseurs management en Dutch Telecom Group:
Bird & Bird (Otto Nunninkhoven)
Adviseurs Telegraaf Media Groep:
Wenkebach, Bax & Brunt Advocaten (Reinier Bax)
Joost van der Plas, Jochem Wieringa, Twan Cats en Danny Gorter: “Erg bijzonder was de materialisatie en beschrijving van de *bliep carve-out bij TMG. Dit inclusief de verrekening onderling van nakomende omzet en kosten na closing. Deze leek het meest complex maar door de praktische instelling van betrokken partijen – de facto door middel van een time-cut – was er geen vertragend issue. Na de MBO hebben wij de focus zo snel mogelijk gelegd op de kern; de verkoop van *bliep simkaarten aan jongeren. Juridisch waren er weinig verrassingen. Goed opletten tijdens de dealvorming en contractuele voorbereiding betaalde zich positief uit.Het klimaat voor startups achten we overigens sober op het moment. Er is voldoende geld in Nederland maar men is risico-avers. Bij banken is een 50/50 verhouding van eigen vermogen ten opzichte van vreemd vermogen standaard en het liefst ziet de financier zijn 50% nog geborgd met goederen/middelen uit het, bedrijf, privé of gedekt door een agentschap.nl garantie. Ook andere kapitaalverstrekkers op de geldmarkt zoals informals, business angels en venture capital investeerders zijn terughoudend. *bliep is door The Next Web, een wereldwijd toonaangevend techblog, verkozen tot Start-up van het jaar 2012, dat zou toch het startsein moeten zijn voor een rij investeerders? Voorlopig financieren we zelf en zorgen we ervoor dat we dit jaar zwarte cijfers schrijven. We zien de toekomst met vertrouwen tegemoet. Voor de juiste telecom partijen met een duidelijke doelgroep beschrijving, focus en een marktbrekende gesegmenteerde propositie die op maat is gesneden ligt er een mooie toekomst in de telecomsector. *bliep heeft het DNA van een op jongeren gerichte mobiele virtuele networ operator en zal daarom succesvol worden in Nederland en daarbuiten. De doelgroep staat immers via increatie en MT & RvC participatie zelf aan het roer van de onderneming. Onze koers in de telecomsector is die van data en jongeren en in beide ligt de toekomst.”