Creatieve Juristen

Delen:

Welkom bij dit nieuwe Mr. Magazine blog over creativiteit voor juristen. Wat is creativiteit? Hoe kom je eraan? Wat heb je eraan? Hoe krijg je er meer van? Of juist minder? Is het iets voor de lunchpauze en kantooruitjes of juist iets voor declarable uren? Zijn er beroemde creatieve juristen? Is het typisch Amerikaans? Of ook gewoon Hollands? Lijkt het op creatief boekhouden? Zijn er ook antwoorden of alleen vragen?

Er zijn vele definities en toepassingen van creativiteit. Ik zal me richten op functionele juridische creativiteit. Op voorbeelden, inspiratie en tips waar de gemiddelde jurist – M/V, jong of middelbaar, commercieel of sociaal-gedreven, specialist of generalist – iets aan heeft in zijn dagelijkse werk. Creativiteit als professional dus.

Het belangrijkste kapitaal van een jurist is zijn of haar denkvermogen. Communicatievaardigheid komt op een goede tweede plaats.
Een pratend en schrijvend hoofd. De rest is versiering, of hooguit handig om het hoofd van A naar B te vervoeren. Het juridisch hoofd wordt opgeleid om te abstraheren, logisch te denken en te redeneren. In de juridische praktijk komt het communiceren erbij, maar als afgeleide van het logisch denken. Het is fijn als de cliënt of opdrachtgever het begrijpt, maar veel belangrijker dat het juridisch klopt. Met de juridische jaren, groeien ook de juridische spieren, terwijl andere denkspieren verslappen. Juridische intelligentie wordt synoniem voor intelligentie in het algemeen. Het woord ‘creatief’ roept vage herinneringen op aan tekenen op de basisschool, aan aquarelleren in Italie als je met pensioen gaat, en aan minder geslaagde acts en liederen bij feestelijke gelegenheden.

Succesvol en Creatief zijn voor veel juristen gescheiden werelden.
Dat is jammer, vooral voor juristen zelf, maar ook voor hun werkgevers, voor hun clienten, opdrachtgevers, lezers, toehoorders, de samenleving en de wetenschap.
Juridisch denken en creatief denken houden elkaar in evenwicht. Beide vormen van denken vragen om training, ontwikkeling, onderhoud en zelfkennis.

Ik stel voor de definitie van creativiteit te verruimen van ‘tekenen, knippen en plakken’ naar ‘flexibel, wendbaar, actief, vindingrijk, probleemoplossend en innovatief denken’.

Een juridisch voorbeeld: U schrijft een notitie, advies of brief. Op de gewone manier, in de gewone volgorde, helder, recht door zee, kloppend enzovoorts.. Neem dan een minuut of tien de tijd voor een creatieve blik op uw werk.

Wat zou u anders formuleren in de volgende situaties?

  • De lezer is 12 jaar.
  • Morgen gaat u met pensioen.
  • U bent verliefd op een collega.
  • Dit onderwerp is voor u de belangrijkste drijfveer om dit werk te doen.
  • Het computernetwerk heeft een ernstige storing, waarschijnlijk voor de komende twee dagen.
  • Als u eerlijk bent, weet u eigenlijk te weinig van het onderwerp af.

Herschrijf drie zinnen. Voelt u zich energieker? Is het een beter stuk geworden? Of krijgt u een idee voor een betere vraag of oefening?

Reacties en vragen zijn welkom per email sh@legalvisuals.nl

Delen:

Het belangrijkste nieuws wekelijks in uw inbox?

Abonneer u op de Mr. nieuwsbrief: elke dinsdag rond de lunch een update van het nieuws van de afgelopen week, de laatste loopbaanwijzigingen en de recentste vacatures. Meld u direct aan en ontvang elke dinsdag de Mr. nieuwsbrief.

Scroll naar boven