Coronarecht Juridisch nieuws

Crisismanagement bij de entertainmentadvocaat

Crisismanagement bij de entertainmentadvocaat

Entertainmentadvocaat Michiel Steenhuis staat artiesten uit binnen- en buitenland bij en adviseert hen onder andere bij het aangaan van contracten en in procedures. Tevens verzorgt hij via zijn merkenbureau Deponeerjemerk de merkregistraties van diverse ondernemingen, met name opererend in de creatieve industrie.

“Het is voor het eerst sinds mensenheugenis dat de livemuziek-industrie door deze coronacrisis zo’n halt wordt toegeroepen. Zelfs in oorlogstijden klonk er nog altijd livemuziek. Soldaten moesten immers worden vermaakt. En nu ligt alles stil…

Gecancelde optredens

Voor mijn praktijk betekende dat de eerste weken: crisismanagement. Acts te woord staan die hun gehele tour of een enkel optreden gecanceld zagen. Hoe werkt dat met force majeure? Moeten we de hele tour meteen schrappen of juist gaan verplaatsen? Maar wat als we verplaatsen en we mogen tegen die tijd nog steeds niet de bühne op? Hoe gaat de verzekeraar daar dan mee om? Door direct en samen met het management voor een aantal acts de dialoog met de verzekeraar aan te gaan, konden goede afspraken worden gemaakt. De coronacrisis is immers een gedeeld probleem. Samenwerking is gewoon noodzakelijk voor alle partijen.

Toename streaming

Daar waar de livemuziek verstomde, schoten tegelijk de streamingcijfers omhoog. Niet alleen Spotify, maar ook platforms als Netflix & Disney+ plukten de vruchten van de thuisblijvers. De beeldkwaliteit van onder andere Netflix moest eind maart zelfs omlaag omdat de servers het anders niet aankonden…

Geen significante toename in inkomen

Voor artiesten die een royaltyvergoeding ontvangen voor iedere keer dat hun nummer wordt gestreamd lijkt dit goed nieuws, maar de inkomsten uit streaming zijn lang niet voldoende om het tekort aan live-inkomsten aan te vullen. Per 1 miljoen streams ontvangt een platenmaatschappij tussen de $ 3.000-3.500 en de artiest ontvangt daar maar een fractie van. De artiest verdient aan live…

Noodfonds

Inmiddels is er een noodfonds muziek in het leven geroepen in samenwerking met de collectieve rechtenorganisaties als Buma Stemra en Sena, mede omdat muziekprofessionals zo’n 80 procent van hun inkomsten zagen opdrogen en niet altijd in aanmerking komen voor overheidsregelingen als TOZO en TOGS. Het geld kan onder meer worden aangewend om nieuwe opnamen te maken. Ook betaalt Buma Stemra de vergoedingen sneller uit aan haar rechthebbenden, om zo voor ‘cashflow’ te zorgen.

Daling Buma Stemra-inkomsten

Buma Stemra heeft haar rechthebbenden (componisten, auteurs en uitgevers) al wel aangegeven dat de inkomsten over 2020 drastisch lager zullen zijn, nu horeca en winkels (vanwege de tijdelijke sluiting) minder licentievergoedingen hoeven af te dragen aan Buma Stemra. Ook de radio- en tv-opbrengsten van Buma Stemra lopen terug door minder reclamebestedingen en dat geldt uiteraard ook voor de openbaarmakingsvergoedingen die door organisatoren voor livemuziek dienen te worden betaald.

Over geheel 2020 verwacht Buma Stemra daarom een terugval van de incasso met € 40 tot € 60 miljoen ten opzichte van 2019, zo’n 20 tot 25 procent lager dan 2019. De incasso van deze Buma Stemra-gelden over 2020 komen tot uitkering in 2021, en dus zullen componisten en auteurs ook de komende jaren nog hard worden getroffen.

Creativiteit kruipt…

Artiesten werden al gauw creatief. Livestreams vanuit de huiskamer, elke week een nieuwe track releasen om zichtbaar te blijven en Typhoon lanceerde onlangs ‘De Tuin van 2020’, een intiem concert van verschillende artiesten op een mooie ‘groene locatie’ voor maximaal honderd personen. Nu er vanaf 1 juli weer een versoepeling komt van de maatregelen zullen er vast spoedig nieuwe live-initiatieven volgen. Artiesten gaan daarnaast versneld de studio in en treden in onderhandeling met hun platenmaatschappij om extra materiaal uit te brengen (soms in ruil voor een extra voorschot). Ook zie ik veel heronderhandelingen voor wat betreft muziekuitgavecontracten. Op die manier kunnen sommige artiesten de schade deels beperkt houden, maar dat geldt lang niet voor iedereen. De culturele en creatieve sector lijdt naar verluidt een schade van 2,6 miljard euro door corona, dat maak je niet zomaar goed…

Maar creatieven blijven creatief. Een mooie energie komt dus vrij. Niet bij de pakken neer, maar aanpakken. The show must go on!”

Bekijk alle afleveringen van de rubriek Coronarecht.

Wilt u geen belangrijk juridisch nieuws meer missen?

Abonneer u op de Mr. nieuwsbrief: elke dinsdag rond de lunch een update van het nieuws van de afgelopen week, de laatste loopbaanwijzigingen en de recentste vacatures. Meld u direct aan en ontvang elke dinsdag de Mr. nieuwsbrief.

Over de auteur

redactie Mr.

redactie Mr.

Recente vacatures

Recente vacatures