Kleine advocatenkantoren (tot ca. 7 fee earners) staan onder druk, zij kunnen moeilijk mee in het marketinggeweld van de grotere kantoren. Daarnaast wordt er door de markt steeds meer een beroep gedaan op gespecialiseerde advocatuur. Voor kleine zelfstandige advocatenpraktijken is het lastig om zich op meerdere gebieden te specialiseren. Bovendien is de consument steeds kritischer ten aanzien van de tarieven. Het is niet voor niets dat vaste tarieven voor veel voorkomende zaken binnen de advocatuur en het notariaat aan een opmars zijn begonnen.
De franchisegever zal de zelfstandige advocaten ook gaan ondersteunen met opleidingen, landelijke marketingcampagnes, HRM-oplossingen, kantoorinrichting, personeelsbeleid, IT-ondersteuning en hoogwaardige juridische kennis. Het eerste kwartaal van 2013 wil Advocoeur een landelijke dekking hebben.
Advocoeur is een samentrekking van -advocaat en -coeur, het Franse woord voor hart. Damsté heeft hierover gekozen omdat de markt volgens het kantoor vraagt om transparantie en een menselijke benadering.